Back2School manualen

Programmet er egnet til børn fra 1-10 klasse med bekymrende skolefravær.

Hvad er Back2School?

Back2School (B2S) (M Thastum, Arendt, & Kjerholt, 2020) er et manualiseret modulært kognitivt adfærdsterapeutisk behandlingsprogram beregnet til at hjælpe børn fra 1-10 klasse med bekymrende skolefravær. Behandlingen involverer både barnet, forældrene og skolen.

Brug af manualen forudsætter, at terapeuten har kendskab til kognitiv adfærdsteori og træning i de terapeutiske teknikker, der kræves for at kunne arbejde med børn, unge og familier.

I udviklingen af manualen var vi inspireret af @SCHOOL interventionen (Heyne, Sauter, Ollendick, Van Widenfelt, & Westenberg, 2014) samt af When Children Refuse School interventionen (Kearney & Albano, 2007).

Oprindeligt (i en randomiseret kontrolleret undersøgelse af programmets effect; M Thastum et al., 2019) blev B2S programmet anvendt sammen med den transdiagnostiske MMM manual. I den nye og reviderede B2S manual er evidensbaserede metoder til at behandle angst, depression og adfærdsproblemer integreret i manualen, som derfor nu står alene. Sammenlignet med den oprindelige RCT manual er der desuden blevet lavet en række vigtige ændringer: Der er et øget fokus på forældretræning. Metoder til behandling af angst, depression og adfærdsproblemer er blevet integreret i de første 6 sessioner – først fra session 7 er der separate moduler til afhjælpning af de forskellige problemer. Antallet af sessioner er blevet øget fra 10 til 11 sessioner. Det udredende interview er nu en del af manualen, og inkluderer nu også et fokus på motivation. Der er blevet tilføjet adskillige kapitler, f.eks. om brug af rollespil og om belønninger.  

Back2School programmet er i skrivende stund (maj 2022) blevet implementeret som et standard tilbud i Aarhus Kommune, og 11 kommuner er aktuelt ved at afprøve programmet. Desuden er effekten af programmet i gang med at blive undersøgt i Helsinki i Finland, samt i et pilotstudie i en række norske kommuner. Manualen er oversat til norsk, svensk og finsk.

Følgende er indtil nu udgivet om manualen: Johnsen et al., 2022; Lomholt et al., 2020; M. Thastum et al., 2019. Den randomiserede kontrollerede undersøgelse af effekten af programmet, hvor der indgik 160 børn med skolefraværsproblemer, er endnu ikke blevet udgivet.

Indhold

B2S manualen er udviklet specifikt til at behandle skolefravær. Interventionen tilrettelægges gennem udarbejdelse af en caseformulering, der anvendes til at planlægge hjælpen til det enkelte barn.

Interventionen består af et 3,5 timers klinisk interview med barnet og forældrene med henblik på udarbejdelse af en caseformulering og en behandlingsplan, samt at forberede barnet og forældrene på den første session. Elleve sessioner af 1 times varighed med barnet og forældrene (bortset fra session 2, 3, og 7 som kun er med forældrene). En booster session med barnet og forældrene ca. 3 måner efter session 11.

En central del af B2S er samarbejdet med skolen. Udover sessionerme med barnet og forældrene afholdes der derfor 4 skolemøder med deltagelse af forældrene og relevante professionelle fra barnets skole. Møderne afholdes på barnets skole i starten, i midten og i slutningen af forløbet, samt kort efter booster sessionen.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til bestilling og forsendelse, kan du kontakte Intern Post på mail:  intern-post@au.dk

Hvis du har spørgsmål til manualernes indhold eller lignende, kan du kontakte Mikael Thastum på mail: mikael@psy.au.dk

Supplerende materialer

I tilknytning til manualen er der arbejdsark samt øvrige materialer til fri download. Du kan få adgang til materialerne her.

Kvalitetssikring af behandlingsforløb

For at gennemføre et Back2School behandlingsforløb med tilstrækkelig kvalitet anbefaler vi følgende:

  • Tidsforbruget for en behandler for et behandlingsforløb (inklusiv forsamtalen og den kliniske konference) beregnes til (som minimum) 50 timer.
  • Bemærk ift. planlægningen: Det er vigtigt at der afsættes tid til en klinisk konference efter forsamtaleinterviewet.
  • Behandleren modtager supervision (gerne i gruppe) ca. hver 2. uge under (som minimum) de første 10 sager.
  • Læs i øvrigt i manualen om anbefalinger til behandlerens kompetence.

Publikationer

  • Thastum, M., Arendt, K. B., & Kjerholt, C. (2020). Back2School. Manual til behandling af børn med bekymrende fravær: Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
  • Thastum, M., Johnsen, D. B., Silverman, W. K., Jeppesen, P., Heyne, D. A., & Lomholt, J. J. (2019). The Back2School modular cognitive behavioral intervention for youths with problematic school absenteeism: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 20(1), 29.
  • Johnsen, D. B., Lomholt, J. J., Heyne, D., Jeppesen, P., Jensen, M. B., Silverman, W. K., & Thastum, M. (2022). Sociodemographic and clinical characteristics of youths and parents seeking psychological treatment for school attendance problems. Plos One, 17(1)
  • Lomholt, J. J., Johnsen, D. B., Silverman, W. K., Heyne, D., Jeppesen, P., & Thastum, M. (2020). Feasibility Study of Back2School, a Modular Cognitive Behavioral Intervention for Youth With School Attendance Problems. Frontiers in Psychology, 11.
  • Jeppesen, P. (2017). NCT03535805 (Transdiagnostic, Cognitive and Behavioural Intervention for school-aged Child With Emotional and Behavioural Disturbances).
  • Heyne, D., Sauter, F. M., Ollendick, T. H., Van Widenfelt, B. M., & Westenberg, P. M. (2014). Developmentally sensitive cognitive behavioral therapy for adolescent school refusal: rationale and case illustration. Clin Child Fam Psychol Rev, 17(2), 191-215.
  • Kearney, C. A., & Albano, A. M. (2007). When children refuse school. A cognitive behavioral therapy approach. Therapist guide (2 ed.). Oxford: Oxford University Press.