Information om projektet

Tabet af en nærtstående
Tabet af en nærtstående er for de fleste en svær og livsomvæltende oplevelse. Tabet udløser typisk en periode med sorg, men de fleste efterladte oplever dog, at det med tiden bliver lettere at håndtere tabet.

En mindre andel af efterladte oplever dog, at sorgen fortsætter med at være meget belastende i lang tid efter tabet. Det kan gøre det svært at trives og fungere i hverdagen, hvorfor disse efterladte har brug for hjælp til at håndtere sorgen.

I det internationale diagnosesystem (ICD-11) er diagnosen forlænget sorglidelse fornyeligt blevet tilføjet for at kunne identificere disse efterladte. Du kan læse mere om symptomerne på forlænget sorglidelse i tabellen til højre her på siden. Klinikere står dog uden pålidelige spørgeskemaer og interviews, der kan hjælpe med at identificere efterladte med forlænget sorglidelse. Derfor er der et stort behov for at udvikle sådanne redskaber med henblik på at kunne identificere de efterladte, der har brug for hjælp til at håndtere deres sorg.

Projektets formål
I SorgSkalaStudiet vil vi udvikle og evaluere et spørgeskema og et struktureret klinisk interview med henblik på at kunne identificere efterladte med forlænget sorglidelse, samt at kunne identificere risikofaktorer for forlænget sorglidelse. Dette er helt afgørende for, at disse efterladte på sigt kan få den rette hjælp.

For at kunne opnå dette mål har der været brug for hjælp fra de sande eksperter, nemlig peroner, der har oplevet sorgen på egen krop. Vi har derfor tilladt os og har fået lov til at dele budskabet om forskningsprojektet i sorggrupper og i andre relevante organisationer, der har berøring med efterladte i sorg.

Vi forventer at interviewe og modtage spørgeskemabesvarelser fra cirka 175 voksne efterladte, før vi med sikkerhed kan sige noget om kvaliteten af spørgeskemaet og interviewet.

Din deltagelse i projektet
Hvis du er over 18 år, og det er mere end seks måneder siden dit tab, håber vi meget på din deltagelse. Vi søger deltagere, som oplever, at sorgen stadig fylder. Det kan være, at du kan genkende nogle af symptomerne på forlænget sorglidelse, som er beskrevet i boksen, men dette er ikke et krav for deltagelse. Hvis sorgen fylder for dig, og det påvirker din trivsel, håber vi på at høre fra dig.

Din deltagelse vil indebære:

• Interview med én af projektets interviewere (ca. 1-1,5 time)
  • Udfyldelse af et spørgeskema (ca. 30 minutter)

De fleste vil skulle besvare spørgeskema og blive interviewet ved at møde fysisk op på Aarhus Universitet. Alternativt kan du besvare spørgeskema og blive interviewet online over nettet, hvis du eksempelvis har langt til universitetet eller af hensyn til COVID-19 situationen. Onlinedeltagelse vil forgå via Zoom - et softwareprogram, som lever op til den gældende datasikkerhedslovgivning. Du kan finde en guide til brug af Zoom her.

En mindre andel af deltagerne vil blive inviteret til et interview og besvarelse af et kort spørgeskema igen cirka en uge efter det første interview.

Selvom der i interviewet og spørgeskemaet vil blive spurgt ind til symptomer og vanskeligheder, som man kan opleve efter et tab, forventer vi ikke, at deltagelse i projektet vil forårsage nogle gener. Hvis du mod forventning alligevel skulle opleve nogle gener, er du altid velkommen til at kontakte os på telefon: 93 50 86 82.

Vi yder ikke vederlag for deltagelse i projektet. Vi tilbyder ikke behandling, men kan henvise videre til relevante tilbud eller yderligere udredning.

Interviewene bliver udført af psykologer og psykologistuderende i slutningen af deres uddannelse. Du kan læse mere om projektmedarbejderne under om forskningsgruppen.

Videooptagelse af interviewet
Interviewet vil blive filmet med henblik på at undersøge interviewets præcision samt at kvalificere vores arbejde via supervision. Disse videooptagelser er utroligt vigtige for kvaliteten af vores forskningsarbejde. Vi håber derfor, at du vil give os lov til at optage interviewet med lyd og film. Hvis du ønsker at deltage og tager kontakt til os, vil vi bede dig tilkendegive, om du giver samtykke til, at vi filmer interviewet. Du kan altid trække dit samtykke tilbage uden konsekvenser.

Alle videooptagelser vil blive opbevaret i henhold til persondatalovgivningen og persondataforordningen, og alt materiale vil blive brugt fortroligt. Intet af materialet vil blive offentliggjort i genkendelig form.

Det bidrager du med ved at deltage
Ved at deltage hjælper du os med at udvikle de bedst mulige redskaber, der således vil hjælpe klinikere til bedre at kunne skelne mellem efterladte med naturlige sorgreaktioner og efterladte med forlænget sorglidelse.

På den måde kan efterladte med forlænget sorglidelse identificeres hurtigt og præcist, samt få tilbudt den rette hjælp. Dermed bidrager du til at sikre de bedste vilkår for efterladte i fremtiden.

Hvor kan jeg læse mere om forskningsprojektets resultater?
Projektets dataindsamling forventes at afslutte i 2022. Når de videnskabelige publikationer er færdige og offentliggjorte, vil du kunne finde links til publikationerne på Enhed for sorgforsknings hjemmeside:

Gå til dataopbevaring og håndtering for at læse mere om opbevaring af data og dine rettigheder som deltager i forskningsprojektet.