Dataopbevaring og håndtering

Behandling af dine personoplysninger vil blive behandlet efter forskningshjemlen. Vi behøver derfor ikke at indhente skriftligt samtykke fra dig, såfremt du har taget kontakt til os og tilkendegivet din interesse for at deltage i projektet.

Al data, som indgår i projektet, vil blive behandlet og opbevaret under iagttagelse af både databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen af forsøgsansvarlige såvel som projektmedarbejdere.

Det er frivilligt, om du vil deltage, ligesom du til enhver tid og uden begrundelse kan træde ud af projektet. Du kan melde dig ud af projektet ved at ringe eller sende en mail til os. Kontaktoplysningerne finder du på bagsiden af denne informationsfolder.

Hvis du er interesseret i at deltage i projektet, så opfordrer vi dig til at læse afsnittet ”Underretning om behandling af personoplysninger”, længere nede på siden. Her kan du desuden finde informationer om dataopbevaring, dine rettigheder, muligheder for at klage samt kontaktoplysninger på den dataansvarlige og Aarhus Universitets databeskyttelsesrådgiver.

Projektets finansiering
Projektet udføres på initiativ af Enhed for sorgforskning ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet og i samarbejde med Det Nationale Sorgcenter. Projektet er støttet af TrygFonden med 904.645 DKK som bl.a. finansierer lønmidler til de projektansatte.

Underretning om behandling af personoplysninger
Vi er forpligtet til at oplyse, hvordan vi håndterer og opbevarer dine data, hvilket du kan læse mere om nedenfor.

Kontaktoplysninger på dataansvarlig og projektansvarlig:
Aarhus Universitet er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger.

Eventuelle henvendelser kan rettes til:

Maja O’Connor, Professor ved Psykologisk Institut, AU.
Bartholins Alle 11, 8000 Aarhus C.
E-mail: maja@psy.au.dk
Tlf.: 29870779

Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Spørgsmål til Aarhus BSS’ behandling af personoplysninger kan rettes til Aarhus Universitets databeskyttelsesrådgiver:

Søren Broberg Nielsen
Katrinebjergvej 107 Bygning 5530, 8200 Aarhus N
E-mail: dpo@au.dk
Tlf.: 87153198

Formålet med og retsgrundlaget for behandlingen af Deres personoplysninger
Formålet med at behandle personoplysningerne er til brug for forskning i sorgreaktioner.

Aarhus BSS’ ret til at behandle dine personoplysninger følger databeskyttelsesforordningens Art. 6, stk. 1, litra e) og databeskyttelseslovens § 10, stk. 1, som giver Aarhus Universitet ret til at behandle dine følsomme persondata til videnskabelige forskningsformål uden dit samtykke.

Modtagere af personoplysningerne
Rigsarkivet i forbindelse med arkivering efter reglerne i arkivloven. Samarbejde med andre forskningsinstitutioner vil ske efter gældende regler for samarbejds- og databehandleraftale.

Opbevaring af personoplysninger
Data vil blive slettet eller anonymiseret, når der ikke længere er behov for at behandle dem. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor længe vi vil opbevare dine personoplysninger. Dog kan vi oplyse, at vi vil lægge vægt på, at dine personoplysninger kun opbevares, så længe de er nødvendige for videnskabelige publikationer, når vi skal fastlægge, hvor længe dine oplysninger vil blive opbevaret.

Dine rettigheder som deltager i forskningsprojektet
Aarhus Universitet behandler dine data i henhold til databeskyttelsesreglerne. Hvis du ønsker det, har du mulighed for at få slettet eller ændret data om dig, indtil videnskabelige publikationer er færdige og publiceret. Herefter bliver data anonymiseret. Vi forventer at publicere i foråret 2023. Hvis du ønsker at benytte dine rettigheder skal du kontakte Maja O’Connor, maja@psy.au.dk, tlf. 87165309.

Yderligere oplysninger om rettigheder efter databeskyttelsesforordningen kan findes i datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på www.datatilsynet.dk.

Klage til Datatilsynet
Du kan klage til datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, som Aarhus BSS behandler dine personoplysninger på. Datatilsynets kontaktoplysninger findes på www.datatilsynet.dk.