Behandling af socialangst hos unge

Behandlingen er afsluttet og projektets data bearbejdes.

Hvad er symptomer på socialfobi/socialangst?

Børn og unge med social angst/socialfobi bekymrer sig meget om, hvad andre mon tænker om dem, eller om de vil komme til at sige eller gøre noget dumt eller flovt.

De kan blive så bange og bekymrede i sociale situationer, at de ofte vil forsøge at undgå situationer, hvor der er andre mennesker, og særligt hvis de føler, at der forventes noget af dem.

Nogle af de mest almindelige situationer, som unge med socialfobi har svært ved, er

• at sige noget i timerne/holde oplæg
  • tale med fremmede
  • være i større forsamlinger
  • tale i telefon
  • small-talk
  • henvende sig til ekspedienter
  • deltage i sociale arrangementer (fritidsklub, fødselsdage, fester, familiearrangementer).

Om behandlingen

Behandlingen er gratis, og forældrene deltager i behandlingen sammen med den unge.

Familien vil gennem lodtrækning blive tilfældigt fordelt til én af to forskellige versioner af et Cool Kids angstbehandlingsprogram. Begge behandlingsprogrammer forventes at være effektive. Effekten af de to programmer vil efterfølgende blive sammenlignet.

Familier som henvender sig med ønske om at deltage i behandlingen, skal udfylde en række spørgeskemaer og deltage i et udredende interview med henblik på at afgøre, om barnets problematikker passer til behandlingen. Familien skal også interviewes og udfylde spørgeskemaer igen efter behandlingen.

Behandlingen består af 10 sessioner, hvor man ugentligt mødes med en psykolog i små grupper à 4 unge med socialfobiske problemer. Forældrene deltager også i hele forløbet. Begge behandlingsprogrammer er baseret på kognitiv adfærdsterapi.

Ledende forsker

Mikael Thastum