I Danmark har der i en årrække været interesse for en ambitiøst anlagt almenpsykologi, der på et ikke-reduktibelt grundlag forsøger at begribe menneskets psykologi i bred forstand. Derimod har der aldrig været nogen veludviklet tradition for spædbarnsforskning herhjemme. I nærværende artikel argumenteres for, at netop spædbarnsforskningen i flere henseender kunne yde værdifulde bidrag til den del af almenpsykologien, der angår voksne – også til den ambitiøse danske udgave heraf.
Target article
Peter Krøjgaard: Spædbarnsforskningens relevans for almenpsykologien.
Commentaries
Jytte Bang: Almenpsykologiens relevans for spædbarns-forskningen.
Anders Degn: Neuropsykologi og objektindividuation.
Niels Engelsted: I videnskab har kendsgerninger det sidste ord.
Susan Harder, Simo Køppe og Mette Væver: Eksperimentel udviklingspsykologisk almenpsykologi.
Rune Nørager: Psykologi som designvidenskab.
Arne Poulsen: Spædbørn og almenpsykologi.
Erik Schultz: Empiri eller empirisme?
Reply
Peter Krøjgaard: Teori og empiri: Replik til kommentarerne.