Vi er generelt interesserede i normale børns kognitive udvikling. Aldersmæssigt fokuserer vi især på førskolebørn. Vi er interesserede i emner som f.eks. børns episodiske hukommelse, børns evne til at holde rede på objekters identitet, børn som vidner, børns social-kognition, kausal tænkning og problemløsning.
I 1996 etablerede vi det første eksperimentelle ’lab’ i udviklingspsykologisk regi i Danmark og råder over laboratoriefaciliteter, der giver rig mulighed for at lave en lang række eksperimentelle undersøgelser, bl.a. med anvendelse af eye tracking.
Studierne har været støttet af eksterne bevillinger fra FKK-Forskernetværk, Danmarks Grundforskningsfond samt Velux Fonden.
In press
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2007-2012
Hvordan kan menneskets tidligste oplevelser genkaldes fra hukommelsen? Professor i udviklingspsykologi Peter Krøjgaard søger svar med en særlig test, som han og kollegerne bruger til at undersøge spontane erindringer hos tre-fire årige børn.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om resultaterne fra vores projekt om børns hukommelse fra filmklip og spontane erindringer hos børn.
Er du interesseret i at høre mere om forskningsenheden og vores aktiviteter, er du meget velkommen til at kontakte: