Det overordnede formål med MapPlan er at udvikle et system, hvor rusmiddelbehandlere indsamler data, som behandlingscentre og kommunale beslutningstagere kan bruge, når de tilrettelægger og tager beslutninger om rusmiddelbehandlingen. Et andet formål er at indsamle data af så høj kvalitet, at de kan anvendes til forskning. Endvidere understøtter vi med MapPlan §101 i Serviceloven om, at kommunerne skal tilbyde behandling for stofmisbrug baseret på en helhedsorienteret afdækning af borgerens problemer og behov og en behandlingsplan baseret på den afdækning.
Generelt findes der en ”dataindsamlingstræthed” blandt medarbejdere på social- og sundhedsområdet. De data, som behandlere og administrative medarbejdere indsamler, forsvinder ofte ind i databaser og bliver ikke anvendt i praksis. Dette kan gøre det vanskeligt at tilpasse behandlingen for den enkelte borger, at organisere arbejdet på behandlingscentrene samt at anvende data til forskning. Med MapPlan-projektet tilbyder vi programmer til systematisk at indsamle data. Vi vil desuden undersøge hvordan medarbejdere på rusmiddelcentre oplever dataindsamlingen, og hvordan de bruger disse data i praksis. Endelig er det et mål løbende at sikre, at dataene bliver brugbare til forskning og til at udvikle og forbedre rusmiddelbehandlingen.
MapPlan er en sammentrækning af ordene ’mapping’ og ’planning’, som på dansk svarer til afdækning og planlægning. Fra Center for Rusmiddelforsknings side stiller vi afdækningsredskaberne UngMap, VoksenMap, ASI og MATE til rådighed samt viser eksempler på behandlingsplaner på hjemmesiden behandlingsportalen.dk. Derudover gør vi det, at vi:
MapPlan-projektet er finansieret af Socialstyrelsen