Hvad er mening? Hvad er motivation? Hvordan har mening og motivation betydning i organisationer? Hvordan kan man arbejde med det i ledelse? Det giver denne bog svar på.
Mening & motivation i organisation og ledelse handler om, hvordan mening kan forstås og forvaltes, så der skabes gode betingelser for et motiveret og meningsfuldt arbejdsliv. Bogen bygger teoretisk på Vitaliseringspsykologi og empirisk på forskning fra psykologi, statskundskab og ledelsesforskning. Herunder indgår forskningsresultater fra VUOS-projektet, der er et af verdens største igangværende felteksperimenter.
2023
Mening & motivation i organisation og ledelse handler om, hvordan mening kan forstås og forvaltes, så der skabes gode betingelser for et motiveret og meningsfuldt arbejdsliv. Bogen bygger teoretisk på Vitaliseringspsykologi og empirisk på forskning fra psykologi, statskundskab og ledelsesforskning. Herunder indgår forskningsresultater fra VUOS-projektet, der er et af verdens største igangværende felteksperimenter.
2020
Medarbejdervitaliserende samtaler viser, hvordan man skaber rammer for dialog med medarbejdere om, hvad der vitaliserer dem i deres arbejdsliv i form af mening, engagement, opgaveløsning, relationer og trivsel, samt hvilke udfordringer, de oplever i forhold til dette, og hvad der i givet fald skal til for at håndtere disse udfordringer.
2018
Livsvitaliserende samtaler med unge handler om at understøtte den livsudfordrede unges måder at finde og tage vare på sig selv, sine behov og kompetencer i sit ungdomsliv og livsengagement. Guiden viser, hvordan man med Vitaliseringskompasset kan arbejde med den unges kvalificerede selvbestemmelse i sine måder at regulere (sig selv i) sit ungdomsliv.
2018
Studievitaliserende samtaler handler om at understøtte den studerendes måder at finde og tage vare på sig selv, sine behov og kompetencer i sit studieliv og studielivsengagement.
Guiden viser, hvordan man med Vitaliseringskompasset kan arbejde med den studerendes kvalificerede selvbestemmelse i sine måder at regulere (sig selv i) sit studieliv.
2018
Uddannelsesvitaliserende samtaler handler om at understøtte elevens måder at finde og tage vare på sig selv, sine behov og kompetencer i sit uddannelsesliv og engagement i forbindelse med dette. Guiden viser, hvordan man med Vitaliseringskompasset kan arbejde med elevens kvalificerede selvbestemmelse i sine måder at regulere (sig selv i) sit uddannelsesliv.
2018
Læringsvitaliserende samtaler handler om at understøtte elevens måder at finde og tage vare på sig selv, sine behov og kompetencer i sit skoleliv og skolelivsengagement.
Guiden viser, hvordan man med Vitaliseringskompasset kan arbejde med elevens kvalificerede selvbestemmelse i sine måder at regulere (sig selv i) sit skoleliv.
2015
Bogen handler om at bygge bro mellem teori og praksis. Bogen tager afsæt i den integrative selvpsykologi, der beskæftiger sig med menneskers grundmotivation, kvalificerede selvbestemmelse og behov for psykologisk ilt i dannelsen af en meningsfuld tilværelse.
2013
Bogen viser, hvordan IGP – med afsæt i en systematisk feltforståelse og et helhedsbegreb om mennesket – inkluderer de mest fundamentale grundprincipper fra gestalttilgangen i en integrativ begrebsramme, som muliggør dialog med andre former for teoretisk, empirisk og praktisk vidensudvikling om menneskelige livsprocesser.
2009
Bogen lader Howard Gardners begreb om multiple intelligenser og Robert J. Sternbergs begreb om tænkningens stil mødes med et grundigt underbygget begreb om selvets dannelse. I dette krydsfelt indkredses værktjer, som giver læreren nye muligheder og perspektiver i arbejdet med den enkelte elev.
2006
Bogen fremlægger og diskuterer en teori om religiøsitetens psykologik. Bogen handler ikke som sådan om religion eller om bestemte former for religiøs praksis, men om måden, hvorpå religiøsitet indtager en plads i menneskets mentale univers og gør sig gældende på forskellig vis.
2001
Denne bog giver et bud på, hvilke specifikke grundformer af intentionalitet (eller rettethed) der kendetegner menneskets tilværelsesstræben, og belyser, hvorledes disse organiseres i en konkret personlig motivstruktur som følge af menneskets samspillende forbundethed med andet og andre.
2002
Selvpsykologiens bidrag til en moderne dannelsespædagogik handler om selvpsykologi og dannelse. Dens primære mål er at fremstille et teorigrundlag til forståelse af forholdet mellem dannelses- og selvdannelsesprocesser i de pædagogiske samspil, der hører det at undervise til.
2022
2015
2013
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
1998
Kvalificeret selvbestemmelse – en introduktion og vejledning
Kvadrantmodellen - en introduktion
Vitaliseringsmodellen - en introduktion
The Vitalising Model - what it is and how it can be used in practice.
The Quadrant Model - what it is and how it can be used in practice
Qualified self-determination - what it is and how it can be used in practice.
Dannelse og professionskompetence som Kvalificeret selvbestemmelse (2024).
Psykologiske behov, motivation og vitaliserende miljøer - for læring, udvikling og dannelse (2019).
Vitaliseringspsykologi og teori om motivation, identitet, læring og dannelse (2018).
Kvalificeret Selvbestemmelse: Tilværelseskompetence i en helhed (2018).
Et vitaliseringspsykologisk perspektiv på skole- og fritidspædagogik (2015).
Hvad vil det sige at være en person? Et integrativt perspektiv på personlighed (2014).
Inklusionens facetter - et integrativt perspektiv (2013).
Identity, self and motivation: Steps towards an integrative approach (2013).
Lærerens møde med eleven (2011).
Identitet og integritet: Aspekter ved unges identitetsdannelse (2009).
Hvem er det lige, der er optaget af, hvad Jens har for? Selvpsykologisk perspektiv på intervention (2009).
Selvrealisering som bipolart fænomen (2005).
Gestalt Therapy and Cognitive Therapy - Contrasts or Complementarities? (2010)
Selvpsykologi som grundlag for forståelsen af pædagogiske samspilsrelationers psykodynamiske dimensioner (1999).
Den nødvendige dannelse (2006).
Identitet og integritet: Aspekter ved unges identitetsdannelse i en kulturel frisat samfundsepoke (2002).
Selvet og den "psykologiske ilt" i undervisningens relationer (2006).
Vitaliserende læringsmiljøer (2011).
Dannelse og kompetence: Kvalificeret selvbestemmelse som grundlag for undervisning, pædagogik og samarbejde (2015).
2002
Med denne udgivelse præsenteres en række mindre kendte interview med og artikler af den østrigsk-amerikanske psykiater Heinz Kohut (1913-1981).
Bogen placerer sig i forlængelse af de senere års danske udgivelser af og om Kohuts selvpsykologi, men adskiller sig fra disse ved ikke at beskæftige sig med teoretiske og kliniske problemstillinger.
2013
Introduktion til den danske udgave af Integral Livspraksis: en moderne vej til fysisk velvære, følelsesmæssig balance, intellektuelt klarsyn og spirituel indsigt. Aarhus : Klim, 2013. s. xiv-xx.
2015
Introduktion til den danske udgave, der behandler forholdet mellem videnskab og religion og magten til at definere mening og sandhed for mennesker.