Socialordfører Camilla Fabricius (A) på besøg ved Professor Klaus Nielsen

Socialordfører Camilla Fabricius (A) var mandag d 25. april på besøg hos Professor Klaus Nielsen og Center for kvalitativ metodeudvikling. Der var en levende dialog omkring politikernes behov for viden og input fra forskningsverden og vice versa omkring emner som 10 års planen for psykiatrien, PPRs rolle i folkeskolen og børn og unges mistrivsel.

"Hvis I ikke fylder viden på os, så gør vi det bare selv og det er ikke nødvendigvis så smart", sagde Camilla Fabircus, Socialordfører fra Socialdemokratiet i afslutningen af mødet med Professor Klaus Nielsen.

Citatet markerede på mange måder behovet for den dialog, som de to lige havde haft over en times tid i regi af Center for kvalitativ metodeudvikling.

Emnerne var blandt andet 10 års planen for psykiatrien, hvor dialogen kom omkring emner som mere frisættelse og eksperimenteren i psykiatrien, behovet for at medtænke det hele menneske og konteksten der omgiver et menneske i psykisk lidelse og at det er nødvendigt med et mere langsigtet perspektiv, hvor det ikke bliver "hurtig tilbage til et job og normalen", der er det bærende behov, men snarere individets grundlæggende trivsel, der skal være i fokus.

Herudover var en spændende snak omkring impact-forskning, hvor begge så et problem i at der i universitetsverden ofte er et ensidigt fokus på at publicere i højprofil tidsskrifter på bekostning af handlingsanvisende og eksplorativ forskning. Camilla Fabricius og Klaus Nielsen pegede i den forbindelse begge på behovet for at forstå, at den måde lovgiverne tilretterlægger økonomien, har betydning for hvad der forskes i, og at netop forskningen føder tilbage til beslutningstagerne - dermed skabes en cirkulær bevægelse, hvor kvalitativ forskning og handlingsanvisende forskning får mindre plads og økonomisk råderum.

Behovet for ændringer i PPR og psykologers rolle i børn og unges trivsel i folkeskolen var også et centralt emne, som gav flere interessante aha-oplevelser for både Camilla og Klaus. Et særligt interessant punkt var en dialog omkring, hvordan vi kan fremhæve det positive i, at så mange nyuddannede psykologer træder deres første karrieremæssige skridt i regi af PPR. Det vil vi arbejde videre med i Center for kvalitativ metodeudvikling.

Dialogen var livlig, åben og tillidsfyldt, hvilket førte til en snak om muligheden for at fortsætte dialogen i forbindelse med Åben møderække. I efteråret 2022 planlægges derfor en samtalesalon eller paneldebat med politikere på tværs af politiske skel og ansatte og studerende ved PI. Her vil der være mulighed for at ansatte og studerende ved PI kan fylde viden på politikerne og pege på handlinger og løsninger indenfor psykologien. Camilla Fabricius lagde i den forbindelse vægt på behovet for 2-vejs kommunikation. Vi håber at se mange og høre mange indslag til mødet. Mere om det i august 2022.