Ph.d.-forsvar om køn, alkohol og flirt

Mie Birk Jensen præsenterer "Outline of the role of alcohol in young Danes' narratives of sexual pursuit and sex, with particular focus on the balance between conformity and subversion of gender identities and norms."

Torsdag 2. maj 2019,  kl. 13:00 - 16:00

Campus Emdrup, auditorium D174, Tuborgvej 164, 2400 Kbh NV

Center for Rusmiddelforskning, Aarhus BSS

Med henblik på erhvervelse af ph.d.-graden i Social Science and Business præsenterer ph.d.-studerende Mie Birk Jensen sin ph.d.-afhandling ved en offentlig forelæsning efterfulgt af et forsvar. Overskriften for Mies præsentation er "Outline of the role of alcohol in youngDanes' narratives of sexual pursuiet and sex, with particular focus on the balance between conformity and subversion of gender identities and norms."

Når der skal drikkes alkohol blandt unge danskere, foregår det ofte i byen iblandt venner. De fleste unge tager ofte i byen på såkaldte ’mainstream’ barer og klubber, hvor det ikke alene tages for givet, at de drikker meget, men også at de lever op til nogle bestemt forventninger til, hvordan de opfører sig med det køn, de har. Blandt andet er der en dominerende forventning om, at unge i byen indgår i heteroseksuelle relationer. Disse forventninger kan for nogen opleves som det mest naturlige i verden, mens det for andre opleves som begrænsende. Birk Jensens projekt bygger data fra et forskningsprojekt på Center for Rusmiddelforskning med 140 dybdegående interviews med unge voksne i alderen 18-25 år fra hele Danmark.

Bedømmelseskomiteen for ph.d.-forsvaret er:

Professor Carol Emslie, Glasgow Caledonian University
Lektor Thomas Thurnell-Read, Loughborough University
Lektor Thomas Friis Søgaard, Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet

Efter Mie Birk Jensens ph.d.-forsvar er Center for Rusmiddelforskning vært for en forfriskning i lokale D170.

Hent Mies ph.d.-afhandling Gender, Alcohol Intoxication and Young Adults

Læs artikel om Mies projekt
Playing with gender borders: Flirting and alcohol consumption among young adults in Denmark

Find artikler og podcasts om unge, køn og alkoholberuselse