(U)synlige liv: Stofbrug blandt irregulære migranter i Danmark

En undersøgelse af politik, praksis og levede oplevelser med papirløse migranter i Danmark der bruger stoffer - deres sårbarheder, udfordringer og muligheder.

Formålet med dette ph.d.-projekt er at skabe nuanceret og kontekstbaseret viden om hvordan miljøet, som irregulære migranter på kanten af velfærdssamfundet lever i, skaber individuelle, systemiske og sociale faktorer, der udgør udfordringer, risici og muligheder for dem.

Fokus vil være på individuelle erfaringer og udfordringer med at få adgang til ressourcer og tjenester i miljøet, som er defineret af de politiske rammer fra dansk migrations- og sundhedspolitik.

Projektet kan bidrage på lokalt niveau med viden om vigtige overvejelser i forhold til udvikling af initiativer og interventioner, og påvirke beslutninger på makroniveau i forhold til at forhindre narkotikarelaterede skader og risici blandt irregulære migranter. Resultaterne vil gavne politikere, praktikere og irregulære immigranter gennem vidensmobilisering på både individniveau og systemniveau.

Undersøgelser viser, at irregulære migranter på grund af mangel på ordentlig sundhedspleje på migrationsruterne til Europa oplever betydelig dårlig somatisk og mental sundhed sammenlignet med borgere og regulære migranter. Et væsentligt problem er den høje forekomst af stofmisbrug blandt irregulære migranter på grund af selvmedicinering for at klare (psykiske) helbredsproblemer, herunder traumer fra før- eller post-migrationsprocesser.

Mens det nuværende danske sundhedssystem giver registrerede migranter ret til de fleste sundhedsydelser, har irregulære migranter kun adgang til basale nødvendige sundhedsydelser såsom akuthjælp og væsentlige behandlinger. Den reducerede adgang til generelle sundhedsydelser, især manglen på adgang til rusmiddelbehandling, udsætter denne gruppe mennesker for en forværring af rusmiddelbrug, stigende sundhedsproblemer og sociale sårbarheder.

Som svar på disse udfordringer er det blevet understreget, at problematisk rusmiddelbrug blandt irregulære migranter skal prioriteres som et folkesundhedsproblem og behandles gennem samordnede initiativer. På trods af de betydelige individuelle og samfundsmæssige omkostninger og konsekvenser mangler der undersøgelser af, hvordan de danske forebyggende politikker omsættes i praksis, herunder deres indvirkning på irregulære migranters levede oplevelse.

Undersøgelsen består af et længerevarende etnografisk feltarbejde i stof- og hjemløsemiljøet, hvor irregulære migranter bor og færdes, herunder stofindtagelsesrum, herberg, asylejere, udrejsecentre, varetægtsfængsel/fængsel og sociale-sundhedscentre.

Under feltarbejdet vil ph.d.-studerende Arash Setoodeh observere dagligdag og sociale samspil blandt irregulære migranter, hvor han vil interviewe cirka 25 stofbrugere og 10 fagpersoner, som arbejder for udsatte migranter. Derudover vil han indsamle og analysere juridiske og politiske dokumenter, samt immigrations- og sundhedsstrategier, der påvirker irregulær migranters liv.

Ph.d.-projektet udføres fra september 2023 til september 2026.

Projektet er finansieret af Aarhus BSS Graduate School, Aarhus Universitet.