Unge som sælger stoffer på sociale medier

En undersøgelse af de processer, som medvirker til, at unge mennesker bliver involveret i salg af illegale rusmidler som kokain, cannabis og MDMA på sociale mediaplatforme som Snapchat, Facebook og Instagram.

Formålet med ph.d.-projektet er at skabe ny viden om unge menneskers vej ind i narkotikahandel på sociale medier, og hvordan unge, som sælger stoffer online, opfatter og håndterer risikoen for at blive opdaget af politiet. Den viden kan vi bruge til at hjælpe de unge, som får problemer med stoffer og unge, som gerne vil ud af kriminalitet. Derudover har vi som samfund generelt brug for at følge med i, hvordan markedet for salg af illegale rusmidler udvikler sig, og hvilken rolle ny teknologi spiller.

Er du mellem 18-30 år og har erfaring med at sælge stoffer via sociale medier, vil Nina meget gerne snakke med dig. Det er anonymt, og du finder hende her:

• WickR: CRFntk

• Signal: 93522409

• Snapchat: crfntk

I de senere år er der opstået en trend på narkotikamarkedet, hvor sociale medieplatforme i stigende grad bruges til at handle med ulovlige stoffer. Både Internationale og danske medier har beskrevet, hvordan ’narkotikahandlere’ de senere år har bevæget sig fra gadehjørnerne til SoMe-platforme.,
Forskning tyder på, at den stigende kombination af kriminalitet i online-verdenen og offline - den fysiske verden - "opstår på grund af teknologiske fremskridt, der både skaber digitale forbindelser og kriminelle muligheder". Faktisk har danske unge, som sælger stoffer, udtalt i danske medier, at brugen af SoMe-platforme har gjort det meget nemmere at starte en karriere inden for narkohandel. På trods af dette er forskning, der udforsker unge menneskers veje ind i online-narkotikahandel, fortsat meget begrænset.

Gennem 30 interviews med unge mennesker i alderen 18-30 år, som har erfaring med at sælge stoffer på sociale medier, vil ph.d.-studerende Nina Tvede Korshøj blandt andet afdække:

1. Hvilken rolle sociale og digitale læringsprocesser spiller, når unge voksne bliver involveret i narkotikahandel via sociale medieplatforme, og hvordan de opbygger og ændrer deres identitet undervejs i deres karriere med at sælge stoffer.
  2. Hvordan unge kombinerer on- og offline-verdener, og hvilke funktioner fx Facebook, Snapchat og Instagram har i de unges ’forretning’ med at sælge illegale rusmidler.
  3. Hvordan unge, som sælger stoffer online, opfatter og håndterer risikoen for at blive opdaget af politiet, herunder hvilke både teknologiske og ikke-teknologiske skridt, de tager, for at beskytte sig selv.

Ph.d.-projekt varer fra maj 2022 til april 2025.

Funding

The PhD project is funded by the BSS Graduate School, Aarhus University.