Gymnasieelever: viljestyrke, stress, trivsel

- Træning i tilværelsespsykologiens metode påvirker gymnasieelevers viljestyrke, trivsel og oplevet stress

Resultat

Det viser sig, at dette at have et godt nok greb om tilværelsen, kan modvirke oplevelsen af stress og øger trivsel hos gymnasieelever – og at det kan ske gennem positiv tiltro til egen viljestyrke til selvkontrol i forhold til at håndtere udfordringer i tilværelsen.

Overvejelser

Den første undersøgelse viste, at træning i tilværelsespsykologiens metode kan øge grebet om tilværelsen. Denne undersøgelser ser nærmer på, hvilken effekt et godt nok greb om tilværelsen så kan have på viljestyrke, trivsel og stress.

Undersøgelser har vist, at viljestyrke til at udvise selvkontrol har positiv betydning for trivsel og stress. Undersøgelser har også vist, at den enkeltes  opfattelse af egen viljestyrke er af betydning for, om vedkommende mobiliserer viljestyrke nok til den fornødne selvkontrol – eller undlader at mobilisere viljestyrke.

Spørgsmålet er derfor, hvordan man positivt kan påvirke gymnasieelevers tiltro til, at de har tilstrækkelig viljestyrke til den selvkontrol hvormed de kan håndtere deres udfordringer. Vores undersøgelser viser at et godt greb om tilværelsen - sådan som det opbygges med den tilværelsespsykologiske metode - er en måde hvorpå man kan styrke viljestyrke og selvkontrol med positiv virkning på trivsel og stress.

Data

Nedenstående figur viser datagrundlaget for onvenstående model. Dobbelte stjerner viser at de centrale sammenhænge er signifikante.