Sugardating handler om penge, bekræftelse og grænser

Sugardating – eller byttedating – er et forskelligartet fænomen, hvor flere unge får problemer og oplever grænseoverskridelser i deres møde med de såkaldte "sugardaddies", og nogle få oplever at få kontrol, bekræftelse og spænding i deres online-datingliv.

Tegning af to ansigter tæt på hinanden

Sugardating, som vi med et mere neutralt ord kalder byttedating, foregår ved, at unge bytter sex eller intimitet for gaver, oplevelser, penge, rusmidler og opmærksomhed. Og det har i de seneste år været emnet i flere dokumentarprogrammer, skabt røre i debatspalter og vakt bekymring hos forældre og fagfolk. Byttedating er et meget forskelligartet fænomen, hvor nogle få unge oplever at få mere kontrol, bekræftelse og spænding i deres online-datingliv, mens flere unge får problemer og oplever forskellige former for grænseoverskridelser i deres møde med de såkaldte "sugardaddies".
Det viser et stort dansk projekt, hvor forskere og praktikere har arbejdet sammen om at undersøge unges motiver for og oplevelser med at bytte sex for penge og gaver og udarbejde nye redskaber til at hjælpe udsatte unge.

Mange motiver for at bytte sex

Forskerne har interviewet 60 unge mellem 18 og 30 år med forskellige baggrunde, som alle har erfaring med byttedating. Undersøgelsen viser, at de unge har meget forskellige motiver for at give sex i bytte for noget. Det kan for eksempel være ønsket om at få gaver, anerkendelse, spænding eller stoffer eller at eksperimentere med seksualitet og grænser. Men et motiv går - med enkelte undtagelser - igen: Det handler om penge.
“Det økonomiske har betydning for stort set alle de unge, vi har talt med. Det er dog sjældent, at pengene alene er motivet for at gå ind i byttedating, men det er næsten altid en medvirkende faktor," siger antropolog og lektor Christian Groes fra RUC, som har været leder på projektet.
En del af de unge ser dog byttedating som en måde, hvorpå de kan udfordre og udforske både egne og samfundets grænser. Det kan for eksempel være at lege med seksuelle grænser, eller at byttedating udfordrer de traditionelle regler for dating og kønsroller.

Skam og fordomme gør det svært at tale om

En del af de unge oplever at få overskredet deres grænser, når de bytter sex for penge, gaver eller andet. Selvom mange unge i en periode oplever at få opfyldt nogle af deres ønsker, når de bytter sex for ting, så er der en tendens til, at det over tid bliver mindre tilfredsstillende og udvikler sig til noget andet, end de unge ønsker. Det kan dog for mange være svært at fortælle om deres erfaringer og at finde hjælp og støtte til at komme videre.
"De færreste af de unge fortæller til nogen, at de byttedater. Mange er meget bange for, at deres forældre skal få det at vide. Og de unge efterspørger generelt, at voksne omkring dem bliver bedre til at tale om dating, sex og unges oplevelser," fortæller antropolog og lektor Jeanett Bjønness fra Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet, som har interviewet mange af de unge og er hovedforfatter på rapporten ’Byttedating i Danmark.’

Udvikling af nye måder at hjælpe unge på

Projektet er både et udviklings- og forskningsprojekt. Rådgivningstilbuddet RedenUng har på baggrund af resultaterne udviklet en række forskellige redskaber, bl.a. digitale tegneserier og dialogkort, som lærere og fagfolk kan bruge, når de arbejder med unge, seksuelle grænser og udsathed.
"Forskningen viser, at de unge har brug for nogen, der kan tage en åben og fordomsfri dialog med dem om deres oplevelser. Og vi ved, at mange fagfolk synes, at det er svært at tale om de her ting. Derfor håber vi, at de redskaber, vi har udviklet, kan hjælpe unge og voksne med at tale sammen," siger Mads Andersen Høg, der er teamleder i RedenUng København.

Projektet 'Sugardating blandt marginaliserede unge' er støttet af Velux Fonden og blev afsluttet med en konference på Christiansborg 17. maj 2022.

Yderligere information:

Lektor Jeanett Bjønness, Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet, mail: jb.crf@psy.au.dk, telefon: 6126 4982

Hent rapporten Byttedating i Danmark