Ph.d.-forsvar om dansk alkoholkultur og unge muslimske kvinder

Antropolog og ph.d.-studerende Marie Fjellerup Bærndt fortæller om unge muslimske kvinders forhold til alkohol og fester, og hvordan det gør os klogere på, hvad alkohol betyder for unge i Danmark.

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 21. juni 2023,  kl. 13:00 - 16:00

Auditorium 011, bygn. 1324

Aarhus Universitet

Gratis DKK
Marie Fjellerup Bærndt

Marie Fjellerup Bærndt præsenterer sin ph.d.-afhandling og diskuterer, hvordan vi kan udvide vores viden om danske unges alkoholkultur ved at undersøge mennesker med minoritetsbaggrund, som unge muslimske kvinder.

I præsentationen af sin ph.d.-afhandling deler Marie Fjellerup Bærndt fund fra 32 dybdegående interview med unge muslimske kvinder, hvis gennemsnitsalder var 23 år. Marie Fjellerup Bærndt har bla.spurgt om kvindernes forbrug af alkohol og oplevelser med fest, ulighed, inklusion og eksklusion og nationalt tilhørsforhold. I sin præsentation vil hun forklare, hvordan unge muslimske kvinders historier kan hjælpe os med at forstå, hvad alkohol og festkultur betyder for unge i Danmark.

Ph.d.-forsvaret foregår på engelsk og afhandlingen hedder:
"Dilemmas of youth drinking: Young Muslim women’s experiences within the Danish youth alcohol culture."

Du kan følge ph.d.-forsvaret online via dette Zoom-link

Bedømmelsesudvalg:
Alexandra Bogren, lektor, Södertörns Högskola, Stockholm
Amanda Atkinson, lektor, Liverpool John Moores University
Maj Nygaard-Christensen, lektor, Aarhus Universitet

Reception
Efter forsvaret er Center for Rusmiddelforskning vært for en reception i frokostlokale 627, bygning 1350.

Alle er velkomne.