Beslaglagt hash i Danmark er blevet tre gange stærkere

Det hash, som politiet konfiskerer i dag er tre gange stærkere, end det hash, som blev beslaglagt i 2000. Det viser analyser fra tre danske retsmedicinske institutter.

Den beslaglagte hash er blevet stærkere, fordi indholdet af THC er steget kraftigt. Og THC er det psykoaktive stof i hash, der gør folk skæve og kan medvirke til, at man får psykotiske symptomer, dårligere hukommelse og indlæringsevne og bliver afhængig.

”Den høje koncentration af THC i beslaglagt hash i dag betyder, at risikoen for, at brugerne får skader som hukommelsesbesvær, svækket indlæringsevne og midlertidige psykotiske symptomer, er højere end tidligere – og måske højere end brugerne er klar over,” siger lektor på Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet Kristine Rømer Thomsen, som står i spidsen for undersøgelsen sammen med Christian Lindholst, der er retskemiker og leder af Institut for Retsmedicin på Aarhus Universitet.

Tre gange så meget THC

Indholdet af THC i hash er steget fra 8,3 procent i 2000 til 25,3 procent i 2017. Tallene stammer fra prøver af hash, som er blevet beslaglagt af politiet og sendt til analyse på de retsmedicinske institutter i Aarhus, Odense og København. Blandt danske unge er hash det mest udbredte illegale stof idet næsten halvdelen af 15-25-årige unge har prøvet at ryge hash, og mindst 10% har brugt hash den seneste måned iflg. rapport fra Center for Rusmiddelforskning fra 2015.
”Derfor er det vigtigt, at vi informerer brugere, men også politikere, personer, der arbejder med unge, og behandlere på rusmiddelområdet om, at beslaglagt hash i dag er langt stærkere og potentielt mere skadeligt, end det var for få år siden,” siger Kristine Rømer Thomsen.

Næsten al beslaglagt hash i dag er højpotent

Hash består af mange cannabinoider, bl.a. THC. Udover at THC er det der gør, at man bliver ’skæv” viser undersøgelser, at høje niveauer af THC har en række skadelige virkninger bl.a. på kognitive funktioner samt risiko for at udvikle afhængighed.
 ”Et andet vigtigt resultat af vores undersøgelse, er, at siden 2011 er andelen af meget stærkt hash steget dramatisk blandt det hash, som politiet beslaglægger. Det vil sige, at i dag tegner hash med mere end 20 procent THC sig for over 80 procent af det hash, vi analyserer,” fortæller leder af Institut for Retsmedicin Christian Lindholst og tilføjer:
”Samtidig har indholdet af en anden vigtig cannabinoide i hash, CBD, som tilsyneladende modvirker de negative effekter af THC, været det samme i hele den målte periode, nemlig cirka seks procent.”
”Der er flere og flere undersøgelser der peger på, at cannabisprodukter med lavt indhold af THC og højt indhold af CBD er mindre skadelige for brugerne. Så det er bestemt ikke lige meget, hvilken form for cannabis man bruger. Hash har typisk et højt niveau af THC og et lavt niveau af CBD, mens fx pot typisk vil have et langt lavere niveau af THC,” supplerer Kristine Rømer Thomsen.

Højpotent hash også fundet i USA og Frankrig

Opdagelsen af, at THC-indholdet i hash er steget kraftigt er på linje med resultater fra Frankrig og USA. Siden 2014 har det nationale monitoreringsprogram ”Narkotika på gadeplan”, som udgives af Sundhedsstyrelsen og de restmedicinske institutter i Danmark, også inkluderet analyser af THC-koncentrationen i beslaglagt hash. Det er første gang, at analyser af ændringer i THC-koncentrationen i beslaglagt hash fra 2000-2017 i Danmark er blevet udgivet og første gang, at analyser af CBD er offentliggjort.

Resultaterne blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Experimental and Clinical Psychopharmacology

Beslaglagt hash og indholdet af THC fra 2000 til 2017

Fakta

• Indholdet af THC i beslaglagt hash er steget fra 8,3 procent i 2000 til 25,3 procent 2017