DFF-bevilling til forskning i børns falske antagelser

Professor i psykologi Peter Krøjgaard får 3,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til at teste falske antagelser hos små børn.

Peter Krøjgaard Foto: Privat
Peter Krøjgaard Foto: Privat

Hvordan udvikler små børn evnen til at forstå, at andre kan have viden, tanker og følelser, der adskiller sig fra deres egne? Det spørgsmål undersøger Peter Krøjgaard i det nye forskningsprojekt “Predicting Theory of Mind”, som netop har modtaget støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Forestil dig et barn, der bliver fortalt følgende historie med brug af to dukker, en kurv og en kasse: Sally gemmer sin kugle i kurven og går ud af rummet. Anne, der vil drille, tager kuglen og flytter den fra kurven over i kassen. Barnet spørges nu: "Når Sally vender tilbage, hvor vil hun så lede efter sin kugle?" 

Det korrekte svar er, at Sally vil lede efter sin kugle i kurven, hvor hun gemte den. For at svare rigtigt, skal barnet kunne tage Sallys perspektiv og se bort fra, at kuglen faktisk er blevet flyttet. 

Denne slags test kaldes en eksplicit test af falske antagelser og er den oftest benyttede metode til at teste børns såkaldte Theory of Mind (ToM). Typisk svarer 3-årige forkert, mens 5-årige ofte svarer rigtigt.

Mens der er bred enighed om vigtigheden af at udvikle en ToM, så er det uklart, hvilke tidligere kompetencer, der bedst kan forudsige udviklingen af ToM. Spørgsmålet er vigtigt, og forskere har derfor for nyligt efterspurgt studier, hvor man tester tidlige kompetencer og så følger børnene over tid, til de er store nok til at få en explicit falsk antagelses-test. 

Peter Krøjgaards projekt “Predicting Theory of Mind” sigter mod at foretage to sådanne studier. Sammen med Sofie Aamand Beyer vil han undersøge, hvorvidt små opgaver givet til børn i 18-månedersalderen vil have betydning, når de møder børnene igen i 33-månedersalderen og laver falsk antagelses-tester med dem. Ligeledes vil 200 småbørn, som tidligere har deltaget i studier ved Psykologisk Institut, også blive inviteret inden for igen, når de er gamle nok til at indgå i explicitte test af falske antagelser. Herved forsøger Peter Krøjgaard og Sofie Aamand Beyer at afdække de mekanismer, der ligger bag udviklingen af ToM, hvilket på nuværende tidspunkt stadig er uafklaret. Hvis resultaterne er klare, vil de være vigtige bidrag til forståelsen af udviklingen af ToM.

Yderligere info: