To unge kan opleve samme udfordring: de vil gerne kunne gennemføre den uddannelse de er startet på. De har også umiddelbart samme mål: for at det skal lykkes, skal de opleve, at hverdagen på uddannelsen er god. For A betyder dette mål at få nogle gode studiekammerater at snakke med. Hun vælger relationskompetencen til at nå sit mål, og hendes næste skridt bliver derfor at øve sig i at hyggesnakke med andre om feks gode serier på Netflix. For B betyder det samme mål noget andet, nemlig af få struktur på hverdagen, så hun vælger rammekompetencen til at nå det samme mål og har derfor et andet næste skridt: at købe en whiteboard og lave en ugeplan.
Hver af kompetencerne i Kompetencehjulet er så at sige et vindue ,som man kan åbne for at få både større udsyn og få et dybere indblik.
Lad os f.eks. se på en ung pige, som gerne vil have det sociale til at fungere på sin uddannelse. Hun kan sammen med sin vejleder bruge TP metoden - og 360-redskabet - til at gå i dybden med relationsudfordringer og relationskompetencen (i princippet gælder denne dybere undersøgelse for alle ti tilværelseskompetencer).
S.M.A.R.T. Der er yderligere en kvalitet ved et brugbart mål, nemlig at det opfylder de fem S.M.A.R.T. kriterier. Nedenfor ser du de fem kriterier, og nogle hjælpespørgsmål, man kan stille for at sikre, at målet bliver udformet på en god måde. Hvis det ikke opfylder alle fem kriterier, er der risiko for, at du ikke får arbejdet med det. I så fald: prøv at omformulere det, så du kan svare ja til alle fem spørgsmål.
Brugbarhed. Et godt mål skal være brugbart, dvs. give dig noget konkret at styre efter. Det skal derfor for det første være meningsfuldt for dig. Det skal være formuleret med dine egne ord, så du har en klar forståelse for, hvad det går ud på, og du skal kunne se, hvad du kan gøre for at nå det. Det skal være meningsfuldt, begribeligt og håndterbart.
Tilværelseskompetencerne kan bruges på forskellige måder i forskellige sammenhænge og afhængig af ens overordende tilværelsesprojekter. Måden hvorpå tilværelseskompetencerne bruges kan i en eller anden grad være proaktiv, persoligt ansvarlig og fællesskabsorienteret.
Tilværelseskompetencerne brugt proaktivt. For det første bruges tilværelseskompetencerne med en grad af proaktivtet. Dette undersøges ved hjælp af TBF-værktøjet.
En positiv udvikling i brugen af tilværelseskompetencerne går mod stigende proaktivitet(fra rød til grøn). Se længere nede hvordan der kan arbejdes med proaktivitet.
Tilværelseskompetencerne brugt på en ansvarstagende måde. For det andet tager man i højere eller mindre grad ansvar for måden, hvorpå man bruger sine tilværelseskomptencer.
Her går en positiv udvikling i retning af rent faktisk at tage personligt ansvar. Se længere nede hvordan der kan arbejdes med at tage ansvar.
Når man sammenholder proaktivitet og personligt ansvar, får man figuren til venstre. Den viser, at man kan score lavt på både proaktivtet og ansvar (rød). Men man kan f.eks. også have høj grad af proaktivitet og samtidig kun i ringe grad tage personligt ansvar herfor (gul). En positiv udvikling går i retning af høj score begge steder (grøn).
Tilværelseskompetencerne brugt på en fællesskabsorienteret måde. For det tredje kan man bruge tilværelseskompetencerne på en måde, der i mere eller mindre grad tager hensyn til fællesskabet.
En positiv udvikling går i retning af, at den måde hvorpå man bruger sine tilværelseskompetencer, enten direkte eller indirekte har en positiv konsekvens for fællesskabet. Se længere nede hvordan der kan arbejdes med fællesskabsorientering.
Kombineret med proaktivitet og ansvar får man et tredimensionelt udfoldelsesrum for måden at bruge sine tilværelseskompetencer på. Man kan f.eks. score lavt på alle tre måder (rød). Eller man kan bruge sine tilværelseskompetencer på en meget proaktiv måde og samtidig fuldt og helt tage ansvar for den måde, man bruger dem på - men samtidig være meget lidt eller ligefrem destruktiv over for fællesskabet (gul). Det ses blandt andet i forbindelse med ekstremisme - f.eks. en ekstrem selvoptagethed eller en ekstremt politisk og/eller religiøs afstandtagen til det samfundsmæssige fællesskab (uddybes længere nede).
En positiv udvikling går mod en høj score i alle tre måder at bruge sine tilværelseskompetencer på (grøn).
Den følgende figur viser, hvordan måden hvorpå Tilværelsespsykologiens workflow og ikke mindst de almene tilværelseskompetencer bruges, bestemmes af (1) hvor proaktive vi er, (2) i hvilket omfang vi tager personligt ansvar og (3) at alt, hvad vi gør, altid også har betydning for andre og for det almenmenneskelige fællesskab.
Figuren viser også at ifølge Tilværelsespsykologien er det et grundlæggende træk ved en god nok tilværelse, at man oplever at livet omkring én, ens egen og fælles tilværelse og i det hele taget verden er et godt sted at være. Det kaldes i Tilværelsespsykologien for at man har en sikker tilværelsestilknytning.
Sikker tilværelsestilknytning består i at tilværelsen opleves - og faktisk er - baseret på menneskelig sameksistens, at den er pålidelig, sikker, præge af integration og inklusion, samt muligheden for at deltage i og frit diskutere personligt meningsfulde og fælles betydningsfulde udfordringer og opgaver i tilværelsen. Det modsatte er usikker tilværelsestilknytning, dvs. at man oplever mangler i nogle af disse forhold.
I en Tilværelsespsykologisk optik er opretholdelse af sikker tilværelsestilknytning - eller genoprettelse af sikker tilværelsestilknyting, hvis den har været usikker - en grundlæggende fælles tilværelsesudfordring.
At bruge sine tilværelseskompetencer proaktivt vil sige at man handler aktivt for at opnå noget eller skabe en forandring (man venter ikke bare passivt på at reagere på at noget skal ske).
Værktøjet TBF (Tilværelespsykologiens Basic Five) er udviklet til at undersøge og styrke proaktivitet i måden at bruge sine tilværelseskompetencer på (er en del af app'en).
Der er fem grundspørgsmål, som hver især undersøger en side ved dette at være proaktiv. Hver af disse fem sider er uafhængig af hinanden.
Man kan f.eks. i høj grad ville bruge sine tilværelseskompetencer, og man kan også det der skal for at bruge dem. Men man kan måske ikke få øje på ydre muligheder for at omsætte det til handlinger, og man bliver måske heller ikke særligt godt mødt. Det kan få den samlede proaktivitet til at dale. Omvendt så kan det være, at man i høj grad bliver mødt af andre, og at der gode ydre muligheder for at handle, men man kan ikke rigtig finde viljen til at bruge sine kompetencer. Det betyder ligeledes, at proaktiviteten bliver mindre.
Alt i alt gælder det om at styrke alle fem sider af den proaktive måde at bruge sine tilværelseskompetencer på.
Man kan tage personligt ansvar for sine måder at bruge sine tilværelseskompetencer på. Det betyder at man står fuldt og helt inde for de handlinger som udspringer af måden at bruge dem på. Men nogle gange frasiger man sig ansvar for sine handlinger. F.eks. kan en billist undskylde, at hun kørte for stærkt med, at det gjorde alle de andre også, og at hun derfor var nødt til at følge trafikken. Eller en soldat kan undskylde sine handlinger i en kampsituation med, at han handlede efter ordre. Socialpsykologen Bandura har beskrevet otte sådanne måder, hvorpå man frakobler sig sit moralsk ansvar for sine handlinger (moral disengagement - se kasserne nedenfor). I Tilværelsespsykologien kan man tilsvarende beskrive, hvordan man kan arbejde med at modvirke en sådan frakobling (arbejde med tilkobling - se pilekasserne nedenfor)
Alt i alt gælder det om at styrke den moralsk tilkoblede måde at bruge sine kompetencer på (at tage ansvar).
Det almenmenneskelige fællesskab er det grundlag på hvilket, vi alle – også dem der er forskellig fra os selv – har mulighed for at udvikle netop de konkrete tilværelsesformer for os selv og det konkrete fællesskab med andre, som vi selv trives i.
I tilværelsespsykologiens optik oprettes, opretholdes og udvikles det almenmenneskelige fællesskab gennem anerkendelse og tolerance.
Anerkendelse. Anerkendelse drejer sig om, at man selv har en betydning for andre, og at man agerer sådan over for andre, så de faktisk er og oplever sig som betydningsfulde i fællesskabet . Anerkendelse finder som Honneth har peget på sted i tre områder i egen og fælles tilværelse.
For det første i privatsfæren, hvor anerkendelse drejer sig om at blive holdt af, af familie, partner og venner. Det modsatte af at blive anerkendt er at opleve en krænkelse. I denne sfære kan krænkelse tage form af mangel på omsorg, emotionel distancering, ydmygelse, eller simpelthen ikke at blive regnet med, set eller hørt af dem som ellers skulle være vigtige personer for én i de nære relationer.
For det andet er der den retslige sfære. Her drejer anerkendelsen sig om at oplever sig retfærdigt behandlet og ligestillet for loven og med adgang til de samme rettigheder som alle andre medborgere. Ikkeanerkendelse, dvs. krænkelse, består her i, at man ikke behandles som et ligestillet medlem af fællesskabet: Man behandles ikke retfærdigt og har ikke adgang til de samme rettigheder som alle andre.
For det tredje er der den solidariske sfære, hvor man anerkendes for de bidrag, man vil og kan give med hensyn til at opretholde og/eller kritisk konstruktivt at udvikle fællesskabet. Ikkeanerkendelsen, krænkelsen, består her i at andre er ignorante over for, ikke tager notits af, ikke i det mindste tænker over eller direkte nedgør de bidrag, som man er i stand til at give, og som giver mening for én selv.
Tolerance. Anerkendelse er helt central, men alligevel ikke tilstrækkelig i sig selv til at opretholde det almenmenneskelige fællesskab. Anerkendelsen kunne jo i princippet være indskrænket til kun at gælde en bestem befolkningsgruppe (”os”), men ikke andre, og det vil i bund og grund sige en krænkende udelukkelse af ”dem” fra det almenmenneskelige fællesskab. Tolerance tager udgangspunkt i, at folk - individer, grupper, befolkningsgrupper, folkeslag – foretrækker forskellige tilværelsesformer, dvs. tolerance får sin betydning i forhold til diversitet. Tolerance er derfor en rummelig holdning og handling i forhold til andre, der har tilværelsesformer, som er forskellig fra éns egen
Alt i alt gælder det om at styrke den fællesskabsorienterede måde at bruge sine tilværelseskompetencer på
I Tilværelsespsykologien anses det for en helt central udfordring at tage vare om egen og fælles sikker tilværelsestilknytning. At have en sikker tilværelsestilknytning vil sige, at man oplever tilværelsen og verden omkring sig som et godt sted at være, og et godt sted at etablere, vedligeholde og udvikle egen og fælles tilværelse (Bertelsen 2018, se også kapitel **).
I Tilværelsespsykologien beskrives Tilværelsestilknytning ved syv træk. Om man oplever en sikker tilværelsestilknytning eller tværtimod en usikker tilværelsestilknytning afhænger af hvordan man oplever hver af disse syv træk:
Man kan som lærer, pædagog, rådgiver, mentor eller terapeut med tilværelsespsykologiske metode og app'en give sin mentee eller klient nogle nye redskaber til at håndtere konkrete udfordringer eller tilværelsen i almindelighed. Man kan sammen gennemgå redskaberne trin for trin (start med 360-graders redskabet) og hjælpe sin mentee eller klient til at tilegne sig redskaberne som måder selv at håndtere fremtidige udfordringer og i det hele taget at få greb om sin tilværelse fremover.
Man kan som professionel (lærer, pædagog, rådgiver, mentor, terapeut) bruge TP-metoden og redskaberne som en samtaleguide. Redskaberne bruges til skridt for skridt sammen med eleven, menteen eller klienten at fokusere på en bestemt udfordring, sætte et mål, finde de relevante kompetence til at nå målet og bruge kompetencerne i form af et næste skridt mod målet.
På det umiddelbare plan finder man dermed sammen med menteen eller klienten frem til måder at håndtere denne udfordring på. På et dybere plan hjælper man klienten til gennem brug af og erfaring med metoden i det hele taget at tilegne sig metoden som en generel måde at håndtere fremtidige udfordringer og tilværelsen i almindelighed.
Man kan som supervisor bruge TP-metoden til at kigge nærmere på nogle af de udfordringer supervisanden står over for.
Sagssupervion. Man kan sammen med supervisanden kigge nærmere på menteens eller klientens udfordringer og undersøge hvilke mål, kompetencer og næste skridt der ville være oplagte at bruge. Med kan altså kigge nærmere på hvordan menteen eller klienten kunne tænkes at bruge og få gavn af redskaberne.
Personlig supervsion. Man kan som supervisor sammen med supervisanden kigge nærmere på nogle af de personlige udfordringer supervisanden selv står over for i et forløb med en mentee eller klient. Her bruges værktøjerne til at guide supervisanden igennem en proces med at stille mål op for sig selv (professionelle og/eller personlige), samt at trække på sine egne kompetencer til at sætte de næste skridt frem mod målet.
Som professionel kan man bruge TP-metoden og redskaberne til på forhånd, og inden det konkrete møde med eleven, menteen eller klienten, at gøre sig nogle overvejelser. Hvad ved man om vedkommendes udfordringer? Hvilke udfordringer vil det i samråd med vedkommende være relevante at starte ud med? Hvilke mål vil det være relevant at drøfte som muligheder sammen med menteen eller klienten? Hvilke af menteens eller klientens kompetencer skal i spil? Hvordan fungerer de godt nok? Hvordan kan de styrkes? Hvilke næste skridt kan man drøfte sammen med menteen eller klienten? Hvordan kan man sikre at de næste skridt er motiverende - så vedkommende faktisk får taget dem?
Som altid skal sådanne forhåndsovervejelser selvfølgelig sammenholdes med og afstemmes med, hvad eleven, menteen eller klienten selv tænker om disse ting.
Se video om radikalisering, ekstremisme samt mentorindsats (bygger videre på grundkursusvideoerne i TP - findes i menuen til højre).
Se også teoretisk og empirisk litteratur om ekstremisme og mentoring i lyset af Tilværelsespsykologien