Gratis psykologbehandling
af angst og depression

Vi tilbyder lige nu gratis psykologbehandling som en del af et forskningsprojekt, der har til formål at undersøge muligheder for at forbedre terapi til angst og depression.

Selve behandlingen forløber over cirka seks uger med ugentlige, individuelle psykologsamtaler af en times varighed. Terapien foregår online som videosamtaler, og det er derfor muligt at modtage behandlingen, også selvom du ikke er bosat i Aarhus omegn. Inden behandlingsopstart vil du blive inviteret til en udredende samtale, der foregår med fysisk fremmøde på Aarhus Universitet.

Er det relevant for mig?

Behandlingstilbuddet er relevant for dig, hvis du er over 18 år og lider af angst og/eller depression. Du må gerne tage medicin for disse lidelser, men din dosis skal have været stabil i 8 uger. Du må ikke modtage anden psykologisk behandling samtidig.

Hvis du er i tvivl, om du lider af angst og/eller depression, eller om behandlingstilbuddet er relevant for dig, opfordrer vi dig til at tage kontakt til os. Så kan vi sammen tage en snak om, hvad du godt kunne tænke dig at få hjælp til, og på den baggrund vurdere, om vores behandlingstilbud fremstår relevant for dig. Inden du starter i behandlingen, vil du desuden blive inviteret til en udredende samtale, hvor vi endeligt kan fastslå, om du lider af angst og/eller depression, og om du kan tilbydes deltagelse i projektet.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Hvis du ønsker at deltage i forskningsprojektet, bedes du kontakte psykolog og ph.d.-studerende Caroline Nørskov på mail cn@psy.au.dk og oplyse dit navn og telefonnummer. Du vil så blive ringet op til en indledende samtale om projektet. Hvis vi herefter vurderer, at vores behandlingstilbud er relevant for dig, og du fortsat er interesseret i at deltage, vil du blive inviteret til en udredende samtale. Formålet med denne samtale er at afdække dine behov og afgøre, om du kan tilbydes deltagelse i projektet.

Hvad kræver det af mig at deltage?

• At du deltager i et formøde på Aarhus Universitet.
  • At du deltager i 6 individuelle samtaler, der foregår online via videoopkald.
  • At du mellem samtalerne udfører hjemmeopgaver.
  • At du besvarer en række spørgeskemaer, som tilsendes per mail.

Hvad består behandlingen af?

I vores projekt vil du blive tilbudt 6 gratis psykologsamtaler baseret på metoder fra kognitiv adfærdsterapi målrettet angst og depression. Kognitiv adfærdsterapi er den psykologiske behandling, der oftest bruges til angst og depression, og behandlingen har i international forskning vist sig særdeles effektiv.

Hvorfor er forskningsprojektet vigtigt?

Depression og angst er de to hyppigst forekommende psykiske lidelser både i Danmark og på verdensplan. For at kunne hjælpe de berørte, er der behov for forskning i, hvordan vi kan forbedre den eksisterende behandling. Dette forskningsprojekt har til formål at undersøge, hvilke metoder fra kognitiv adfærdsterapi, der virker bedst for hvilke personer.

Hvem står bag projektet?

Projektet er finansieret af ph.d.-skolen, Aarhus BSS Graduate School, og Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, som har tildelt Caroline Nørskov et ph.d.-stipendiat.

Projektgruppen