Psykologisk Institut får fire nye professorer

Maja O’Connor, Mia Skytte O’Toole, Mimi Yung Mehlsen og Stefan Pfattheicher er fra 1. juni 2023 ansat som professorer ved Psykologisk Institut på Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

Maja O’Connor , Mia Skytte O’Toole, Mimi Yung Mehlsen, Stefan Pfattheicher. AU Foto

De fire nye professorer kommer alle fra stillinger som lektorer på Psykologisk Institut.

”Det er interessant og glædeligt, at det er fire interne kandidater, der har placeret sig højest i ansøgerfeltet. Det vidner om niveauet på Aarhus Universitet,” siger institutleder Jan Tønnesvang.

For første gang i Psykologisk Instituts historie har et professorat været slået op helt åbent uden tilknytning til et specifikt fagområde inden for psykologien. Tidligere har professorater ved instituttet været slået op i åben international konkurrence, men med tilknytning til specifikke fagområder som for eksempel klinisk psykologi eller arbejds- og organisationspsykologi.

”Med det åbne opslag har vi ønsket at styrke ansøgerfeltet og tiltrække de bedste kandidater for at opnå det højeste niveau,” siger Jan Tønnesvang.

Ansøgerne har været fra både ind- og udland, og et eksternt bedømmelsesudvalg har været med i ansættelsesprocessen.

Om de nyansatte professorer:

Mia Skytte O’Toole

Mia Skytte O’Toole forsker i følelser og følelsesregulering med særligt fokus på tilstande som angst og depression. Her undersøger hun bl.a. kroppens rolle i følelseslivet, og hvordan man kan optimere moderne kognitive terapier.

Stefan Pfattheicher
Stefan Pfattheicher forsker inden for feltet af social- og personlighedspsykologi. Hans arbejde omhandler primært, hvordan følelser og motivation (f.eks. kedsomhed og empati) påvirker individers prosociale og antisociale adfærd.

Mimi Yung Mehlsen
Mimi Yung Mehlsen forsker i sundhedspsykologi og livsløbspsykologi. Hun har undersøgt, hvordan man kan bevare livskvaliteten, selvom man er ramt af alvorlig sygdom, og om psykologisk behandling kan hjælpe folk, som lever med kronisk sygdom og eftervirkninger af behandling.

Maja O’Connor
Maja O’Connor har i mere end 20 år arbejdet med sorgforskning, og hun har siden 2016 været daglig leder af Enhed for Sorgforskning. Hun forsker i hele spektret af sorg, dog med særlig fokus på opsporing, diagnosticering og behandling af den nye diagnose: ”Forlænget sorglidelse”.