Folkeskolen

Alsidig udvikling i folkeskolens 8. klasse

I formålet for folkeskolen fremgår det, at skolens opgave er mere end faglig kvalifikation, idet skolen er båret af et dobbelt formål, der må kombinere hensyn til faglighed og alsidighed. Fra mange sider efterlyses dog en konkretisering af med hvilke metoder lærerne kan understøtte en sådan udvikling af alsidighed.

Metode

Projektet fandt sted i otte 8. klasser på fem folkeskoler i Aarhus Kommune. 1 Trin: lærerne deltog i et 4-dages intensivt kursus i TP. 2: trin Lærerne gennemførte et kursus i TP på klasserne i 2-3 uger - ialt 20 timer i hver klasse. 3. Et forløb i klasserne over tre måneder, en time ugentligt under brug af materiale tilrettelagt i børnehøjde. Eleverne blev støttet af læreren og gav hinanden struktureret peerfeedback på hvordan det gik med arbejdet.  

Hovedresultat

Resultaterne viser, at en tilværelsespsykologisk intervention i folkeskolens 8. klasse kan være et bud på en interventionsmodel, der skaber alsidig udvikling, idet en udvikling kan dokumenteres på to planer:

(1) Dels har eleverne gennem brug af  TP-redskaberne udviklet kompetencer til håndtering af konkrete udfordringer og mål fra deres egen livsverden.

(2) Dels har eleverne i kraft af denne intervention udviklet et metakognitivt mindset og skillset, som på et dybere plan styrker deres alsidige udvikling og greb om tilværelsen mere generelt. 

Studiet giver eleverne stemme og indeholder en lang række elevudsagn, der viser, hvordan tre elever har profiteret af den specifikke intervention og konkret sætter ord på den alsidige udvikling, de har gennemgået. (her efter Skibsted 2019)

Interviews med eleverne efter forløbet

(Uddrag  fra Skibsted 2019)

Elev: "Før vores projekt, da tænkte jeg aldrig rigtig på sådan noget med mål og sådan noget, så øhm…så det er helt klart ændret. Jeg har ligesom fået et nyt ord eller ny betydning ind i forhold til det at sætte mål"

Elev: "Jamen, jeg reflekterer ligesom over hvorfor jeg gør ting, og…hvordan jeg reagerer, når folk siger et eller andet til en anden eller til mig for den sags skyld, eller…ja, det tror jeg sådan er det…Måske er det blevet sådan en model oppe i mit hoved, uden at jeg sådan lige tænker over Basic Five og næste skridt og sådan noget…Så tror jeg det kører deroppe sådan for sig selv"

Elev: "... jeg har kigget på de forskellige kompetencer, forstået meningerne med dem, og så skal man tænke på hvad, der kan blive bedre….Er der nogle af de her, der ligesom taler til en, føler giver mening i forhold til det, man er i gang med’"