Tilværelsespsykologien og mindfulness
Det tilværelsespsykologiske workflow er prospektivt og proaktiv fremadrettet mod tilværelsen fremover. Kan en løsningsorienteret indstilling forenes med at være til stede her-og-nu? Kan det forenes med mindfulness?
Det korte svar
Ja: man kan udføre det tilværelsespsykologiske workflow mindful, lige som man kan være mindful til stede i sin bestræbelse på at få greb om (noget af) tilværelsen
I hovedsagen på to måder
.
.
Det uddybende svar.
Mindfulness er en proces med åben og ikkedømmende opmærksomhed her-og-nu på kroppen, på tanker, følelser og motivationelle processer og på begivenheder i omverdenen (Kabat-Zinn 1994, se også f.eks. Teasdale 2022). En mindful indstilling retter sig mod at blive mere nærværende og mere opmærksom på sådanne oplevelser uden at fortabe sig i eller kredse om dem. Blot at være opmærksom på, hvad man oplever lige her-og-nu og lade det passere. Lidt lige som at kigge på en bybus, der passerer uden at stige på den.
En sådan ikkedømmende tilgang til sig selv, andre, verden og tilværelsen skaber indre ro og kan modvirke angst, stress og kredsen om negative sider af fortiden og uro og bekymring for fremtiden
Mindfulness som et gode for og i tilværelsen. I hovedsagen er mindfulness forbundet med to kvaliteter i tilværelsen.
For det første åbner dette at være mindful for det i sig selv værdifulde i at opleve verden (både den indre ydre verden) på godt og ondt og i al dens mangfoldighed og skønhed og udfordringer.
For det andet modvirker mindfulness fysisk og psykisk mistrivsel. Ved en ikkedømmende, nysgerrig opmærksomhed på det, der hele tiden lige nu sker i os og omkring os, kommer vi i ro med os selv. Vi frigør os bagudrettet fra energikrævende kredsen om uønskede og ubehagelige (traumatiske) begivenheder i fortiden. Vi frigør os fra de former for kredsen (ruminering), der ikke bringer os andre steder hen end i en tilstand af angst, vrede, depression, modløshed. Og vi frigør os fremadrettet fra uro og bekymringer om fremtiden og måske endda fortvivlelse, modløshed og håbløshed om, hvordan tilværelsen fremover vil blive.
Men så er er der stadig spørgsmålet, om hvorvidt det fremadrettede løsningsorienterede projekt i Tilværelsespsykologien også hænger sammen med at være til stede her-og-nu. Det afhænger af, hvad man forstår ved ”nu”.
Her-og-nu misforstås let som isoleret fra fortid og fremtid: ”Her-og-nu” – eller blot ”nuet” – fremhæves som det centrale i det gode liv i et mindfulness perspektiv. Men hvad der mere præcist menes med det, misforstås nogle gange i de populariserede formidlinger af mindfulness. Mere præcist er det misforståelser der svarer til misforståelser af buddhismen (som anses som ophav til mindfulness).
At være til stede i nuet bliver misforstået – men fremhævet – som at frigøre sig både fra fortiden og fremtiden. Nuet kommer i en sådan misforstået forenkling til at fremstå isoleret. Livet, tilværelsen, tiden kommer til at fremstå som en uendelig serie af isolerede nuer uden sammenhæng med hinanden. Men livet er – også i en buddhistisk tankegang – en proces, en strøm af begivenheder i et net af systemiske forbindelser med hinanden.
Hvert nu er altid midt i en strøm og skabt af og formet af fortiden og skabes af og formes af mulige fremtider. Vi oplever altid, og er altid til stede, på baggrund af fortiden (naturhistorien/evolutionen, livshistorien, erfaring og læring). Og vi oplever altid og er altid til stede på en måde, der peger fremad i tidsstrømmen og oplevelsesstrømmen.
Enhver oplevelse får sin fulde personlige meningsfylde og fælles betydningsfylde (se f.eks. Bertelsen 2022, kap 18) af alt det, vi kommer fra, alt det vi er lige midt i, og alt det der åbent bevæger sig hen i mod noget som endnu ikke er blevet til.
Nuets bagudrettethed og fremadrettethed. Denne påpegning af nuet som altid indlejret i en tidslig sammenhæng har en lang række vestlige tænkere ligeledes peget på (klassisk f.eks. James, Husserl, Bergson, Schutz, Bourdieu m.fl.). Der peges ret entydigt på, at dette at være fuldt til stede her-og-nu netop implicerer at være (selv-)opmærksom på denne proces, denne strøm, denne bevægelse i tid, og altså nuets indlejring i tiden.
Fuld reflekteret bevidst indsigt i, hvordan det er at være til stede i nuet, indbefatter dermed både en bagudrettethed og en fremadrettethed.
Bagudrettet mht. til den baggrund (evolutionshistorisk, kulturhistorisk, livshistorisk), der former det personligt meningsfulde og det fælles betydningsfulde i vores oplevelser. Vi kunne slet ikke opleve noget som helst uden denne historiske baggrund af genetisk indlejring, kulturel indlejring samt erfaring, læring og dannelse. Kort sagt, vores historie er med til at forme vores nu.
Fremadrettet mod mulige fremtider. Som Husserl har udtrykt det, så har vi altid her-og-nu, i den måde vi retter os mod os selv, hinanden eller verden, en fornemmelse for den umiddelbare fremtid (se eksemplerne ovenfor), og det der kan komme til at ske i næste nu. Husserl kaldte det for protention. Schutz pegede på at vores handlinger altid er rettet fremad mod at gøre noget. Vores handlinger realisere noget, der endnu ikke er helt på plads, eller rækker ud efter noget og hidføre noget ,som vi endnu ikke helt har opnået/fået. Men det er ikke bare vores handlinger, der ifølge Schutz er rettet fremad. Enhver livsproces, fra de simpleste mikrobers aktiviteter til de mest elementære biologiske og psykologiske processer i os selv, er i proces, og som sådan altid rettet mod noget længere fremme i processen.
Nuet aldrig enkeltstående, men altid midt i en proces. Både som materiel proces i verden (her-og-nu er en følge af forudgående begivenheder og åbne op for mulige nye begivenheder) og som oplevelsesproces (formet af forudgående oplevelser og åbner op for mulige oplevelser i næste nu).
En sådan opfattelse af nuet som altid både bagudrettet og fremadrettet forbundet i livets og tidens strø konvergerer med Tilværelsespsykologiens opfattelse.
At være fremtidsrettet betyder ikke nødvendigvis, at vi åndeløst skal jage resultater hele tiden, eller at vi skal være præstations- og perfektionsorienteret i en evig utilfredshed med det, vi er og har. Faktisk tværtimod. Det er et nærværende og opmærksomt engagement her-og-nu på, hvilken slags proces man selv og sammen med andre er midt i og selv kan former til et næste nu eller til en (fælles) fremtidig tilværelse på sigt.
Tavst eller eksplicit. Med sit begreb om habitus peger Bourdieu på, at vores rent vanemæssige aktiviteter kan være midt i tidsstrømmen som tavse (ikkereflekterede, ikke italesat, ikke bevidst ekspliciteret) anticipationer af det, der skal komme. Når vi er helt hengivet i vores habituelle væren, så ænser vi end ikke tiden (selv om den forløber) – pludselig er der bare gået tid uden vi lagde mærke til det (jf Csikszenymihalyis flowbegreb). Atkinson har i sin fortolkning af Bourdieu peget på, at selv om vi altid er fremtidsrettet, så er det ikke sådan, at vi nødvendigvis altid har bevidste projekter for med vores fremtid. Det er ikke sådan, at vi altid klart og bevidst ser fremtiden og målet for os, før vi handler. Det kan alt sammenforegå på en ikke eksplicit reflekteret og ikkeitalesat baggrund, hvorfra vi kaster os ud i en ubestemt fremtid (uddybes nedenfor).
Måske begynder vi det tilværelsespsykologiske workflow eksplicit reflekterende og italesættende. Men måske er det sådan, at det udpegede næste skridt eller den serie af næste skridt, der bliver vores øvebane, bliver vanemæssigt og tavst og kun implicit, dvs ikkeitalesat, reflekterende udført. Måske er det også sådan, at når dette workflow efterhånden bliver til et velkendt mindset og skillset, så udføres denne måde at få greb om noget i tilværelsen også mere eller mindre tavst. Dvs. at vi mere eller mindre tavst og uden at vi tænker nærmere over det finder mål, som løsninger på udfordringer, og vi sætter mere eller mindre tavst og ikke bevidst reflekteret tilværelseskompetencer i spil i form af næste skridt mod målet.
Med andre ord, fornemmelsen af fremtiden i nuet kan være tavs, eller den kan være eksplicit reflekteret. Det konvergerer med Tilværelsespsykologiens opfattelse.
Det bestemte og ubestemte. Som Schutz og andre med ham har peget på, opstår handlinger på baggrund af en flerhed af forestillede projekter og muligheder (man kunne gøre sådan eller sådan, dette eller hint kunne ske). Her er der en ubestemthed i oplevelsen af det, der kan komme til at ske lige fra det umiddelbare næste minut til den fremtidige tilværelse på den længere bane. Det adskiller sig fra den bestemthed der ligger i, at man reflekterer over, vælger og lægger sig fast på en klart defineret mulighed.
I den ubestemte modus forestiller vi os en hel vifte af åbne muligheder – og lader disse forblive åbne i og med, at vi også fortsætter denne åbne afsøgning af muligheder. I den bestemte modus indgår vi en vælgende undersøgelse, indtil vi lander på en bestemt mulighed, et bestemt mål, der lukker alle andre åbnede muligheder.
Denne opfattelse af nuets fremadrettethed som enten tavs eller bevidst reflekteret konvergerer med TP på følgende måde.
Vi kan yderligere (se også højre kolonne her på hjemmesiden, samt tabellen nederst) skelne mellem dette at være tavst rettet mod åbne muligheder, og så det bare at være tilstede. Selv om der altid er en protention, en fornemmelse for fremtiden i nutiden, så er der her først og fremmest ren tilstedeværelse hvor konturerne af fornemmelsen af fremtiden er umådeligt svage. Man kunne kalde for det fremtidstavse nu til forskel fra et nu hvor konturerne af de mulige fremtider står mere tydeligt, hvilket kunne kaldes det tavst fremtidsåbne nu.
Konvergens mellem mindfulness og tilværelsespsykologiens workflow. Når blot man får ryddet misforståelser især i de mere poppede udlægninger af mindfulness og hvad her-og-nu egentlig er, så er der ingen modsætning mellem dette at være mindful og dette at være løsningsorienteret og prospektivt samt proaktivt fremadrettet, sådan som det ligger i Tilværelsespsykologiens workflow. Begge fremhæver at vi befinder os i en værens- og oplevelsesstrøm; det kan være tavst eller artikuleret/reflekteret, og det kan være ubestemt eller bestemt fremtidsrettet mod næste nu eller tilværelsen på den lange bane.
Det giver de fire kombinationsmuligheder for nuet, som illustreres i følgende skema, hvor konvergensen med TP også er indsat.
.
Alle former for værende tilstede i nuet er fuldt kompatibel med Tilværelsespsykologiens prospektive og proaktive løsningsorienterede workflow. Og for så vidt Mindfulness forstås som en tilsvarende væren tilstede i nuets former, så giver det også mening at sige, at det tilværelsespsykologiske workflow kan udføres mindful, lige som man kan være mindful til stede i sin bestræbelse på at få greb om (noget af) tilværelsen.
.
.
Referencer
Atkinson W (2018): Time for Bourdieu: Insights and oversights. Time & Society
Bertelsen, P. (2022): Et godt nok greb om tilværelsen – en håndbog i tilværelsespsykologien. København, Frydenlund.
Bourdieu P. (2000): Pascalian Meditations. Stanford: Stanford University Press
Csikszentmihalyi, M. (1998): Finding Flow: The Psychology of Engagement With Everyday Life. Basic Books.
Husserl, E. (1991): On the Phenomenology of the Consciousness of Internal Time. Dordrecht: Kluwer
Kabat-Zinn, J. (1994): Wherever you go, there you are: Mindfulness meditation in everyday life. New York: Hyperio
Schutz A (1962): Choosing among projects of action. In: Schutz A (ed): Collected Papers. The Hague. Martinus Nijhoff,
Teasdale, J. (2022): What happens in mindfulness. New York. Guildford Press