Seminar: Anvendt adfærdsvidenskab i Aarhus

Små tallerkener ved buffeter, SMS-påmindelser fra det Offentlige og lovpligtige tænkepauser før optagelse af kviklån. Er du nysgerrig på hvordan indsigter fra psykologi, adfærdsøkonomi og IT anvendes til at skabe adfærdsforandringer for borgere, kunder og medarbejdere, så kom og deltag i dette seminar om anvendt adfærdsvidenskab ved Aarhus Universitet.

Torsdag 5. april 2018,  kl. 16:00 - 19:00

Bartholins alle 9, bygning 1342, lokale 455.

Du får mulighed for at høre om hvordan AU-forskere og konsulenter arbejder med nudging og adfærdsdesign i den virkelige verden og de udfordringer, der er knyttet her til.

Gratis tilmelding her: www.meetup.com/Copenhagen-Behavioural-Economics-Network/events/248901121/

Program

16.00-16.20: Velkommen. Mikkel Holm Sørensen, Adfærdsstrateg /KL.7 åbner mødet og fortæller om anvendt adfærdsvidenskab og om mødet.

16.20-17.00: Introduktion til anvendt adfærdsvidenskab

Succesfuld adfærdsdesign afhænger først og fremmest af en egentlig videnskabelig indsigt i den menneskelige psykologi. Niels Holm Jensen, videnskabelig assistent ved Psykologisk Institut, vil i dette oplæg introducere de adfærdsvidenskabelige grundantagelser inden for adfærdsdesign, samt beskrive centrale praktiske arbejdsområder herunder eksempler fra egen forskning.

16.00-17.30: Pause, networking

17.30-18.10: Er nudging en magisk løsning?

Implementeringsomkostningerne for nudging er ofte lave og der er mange eksempler på positive adfærdseffekter. Men er nudging godt for alle? Og hvis ikke, hvilke negative effekter kan der opstå og for hvem? I dette oplæg vil Mette Trier Damgaard, Adjunkt ved Institut for Økonomi, beskrive vigtige begrænsninger ved nudging, som kan bidrage til bedre nudgedesign.

18.10-18.25: Diskussion

18.25-19.00: Networking