Vores valg - Sundhedsfremme i gymnasiet

I projektet ’vores valg’ undersøger vi, hvordan brug af alkohol (og andre rusmidler), trivsel og fællesskaber hænger sammen blandt danske gymnasieelever.

Formål

Formålet er at undersøge relationer mellem danske gymnasieelevers fællesskaber, trivsel og deres brug af rusmidler, med særligt fokus på alkohol, samt hvordan vi bedst kan fremme trivsel og sundhed. Vi inddrager eleverne, deres forældre og gymnasierne for at undersøge, om og hvordan vi bedst kan styrke de unges trivsel, fællesskaber og sundhed.

Baggrund

Mange undersøgelser har vist, at unge i Danmark drikker mere fuldskabsorienteret end jævnaldrende i andre europæiske og nordiske lande, samt at de oplever mange negative her-og-nu konsekvenser ifm., at de drikker (fx at de kommer alvorligt til skade, har black-out, eller gør noget, som de bagefter fortryder) – som formentlig påvirker deres trivsel. Desuden er alkohol ofte tæt vævet sammen med de unges sociale fællesskaber, og mange oplever derfor et direkte eller indirekte pres for at drikke for at være med i fællesskabet. Flere undersøgelser peger på, at der i skiftet fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne sker en stor stigning i unges alkoholbrug. Det første år af gymnasiet er derfor et godt tidspunkt at undersøge, hvordan brug af alkohol (og andre rusmidler), trivsel og fællesskaber hænger sammen, samt hvordan vi kan fremme trivsel og sundhed (fx mindske negative konsekvenser af alkohol).

Undersøgelsen

I projektet følger vi ca. 3.000 elever igennem deres første år på gymnasiet. De unge udfylder fem spørgeskemaer i løbet af 12 måneder, hvor de bl.a. svarer på spørgsmål om rusmiddelbrug, trivsel og fællesskaber. I alt deltager 16 gymnasier fra Jylland og Fyn. På baggrund heraf undersøger vi, hvordan trivsel, rusmiddelbrug og fællesskaber hænger sammen (eller ikke hænger sammen) og ændres over tid.

Derudover undersøger vi, hvordan de sociale og fysiske rammer på gymnasierne påvirker de unges trivsel og sundhedsadfærd fx ift. alkohol, bl.a. ved at se på rammerne for festerne og de unges muligheder for at deltage i sociale aktiviteter, hvor alkohol ikke er i centrum. Selvom unge er meget orienterede mod deres venner i gymnasietiden, viser forskning, at forældre også kan have en stor indflydelse på de unges trivsel og beslutninger fx ift. alkohol og andre rusmidler. På nogle af gymnasierne afprøver vi derfor et dialogmøde med forældrene, hvor de får evidensbaseret viden om, hvad de kan gøre som forældre og mulighed for at tale om det med andre forældre. Endelig tilbyder vi elever på nogle af gymnasierne gruppesamtaler, hvor de får mulighed for at udforske emner relateret til fællesskaber, trivsel og alkoholbrug sammen med andre fra deres klasse.

Projektet løber fra februar 2023 til januar 2027.

Finansiering

Projektet er støttet af TrygFonden.

Samarbejdsrelationer

Projektet udføres i tæt samarbejde med 16 gymnasier i Jylland og på Fyn. Forskergruppen fra Aarhus Universitet arbejder sammen med Professor Anette Søgaard Nielsen og Janne Tolstrup fra Syddansk Universitet samt statistiker og lektor Kaare Bro Wellnitz fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitets Hospital.

Derudover mødes vores forskningsgruppe to gange årligt med et eksternt rådgivningspanel bestående af eksperter i sundhed og forebyggelse fra praksis:

Ani Hagopian Larsen, skolekonsulent, B&U Aarhus Kommune

Bjørn Olsson, dokumentationskonsulent, Rådet for Sikker Trafik

Britta Boe Andersen, sundhedskonsulent, Aarhus Kommune

Flemming Glerup, uddannelseschef, Silkeborg Gymnasium

Freja Jørgensen, sundhedsfaglig konsulent, Alkohol & Samfund

Gitte Vils Pedersen, sundhedsmedarbejder m. fokus på unge, Aarhus Kommune

Jacob Fyhn Aastrup, SSP konsulent og koordinator, Hedensted Kommune

Michael Jensen, faglig leder, Alkohol & Samfund

Sofie Husted, projektleder af "Aktiv Fritid", Silkeborg Kommune

Torben Vangsted, faglig leder og konsulent, Odense Kommune

Disse samarbejdspartnere bidrager med værdifuld indsigt og erfaring, der hjælper med at sikre, at vores forskning er både relevant og anvendelig i praksis.

Projektledere

Sarah Feldstein Ewing

Professor
University of Connecticut (UCONN) School of Medicine

Adjungeret Professor
Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet

Projektmedarbejdere