Første gang - hvordan gør man?

Anbefalet rækkefølge

1: Start med at bruge 360-graders redskabet ▶

Du skal starte med at lære 360 graders redskabet at kende. Det hedder sådan fordi du kommer hele vejen rundt om dine tilværelseskompetencer.

Åben app'en og vælg 360 graders redskabet.  Redskabet guider dig hvordan du lærer kompetencerne at kende. Giv dig god tid til at bruge 360 graders redskabet - gerne ½ time. Hvis du vil have rigtig godt fat i dine kompetencer og hvordan du kan udvikle dem  så brug gerne et  par timer eller mere - måske over et par dage. Redskabet guider dig til et indblik i hvordan kompetencerne fungerer for dig, og hvordan du kan udvikle en eller flere af dem.  

  • Vælg en kompetence ad gangen
  • Hvordan fungerer den godt nok for dig?
  • Hvordan kan du styrke den?

2: Brug dernæst TPM-redskabet ▶

TPM = TilværelsesPsykologiens Målsætningsredkab

Dernæst kan du bruge TPM redskabet. Redskabet bruges til at arbejde med en udfordring, du selv vælger. Åben TPM-redskabet. Det guider dig i hvordan du kan sætte et mål og vælge blandt dine kompetencer til at tage det næste skridt frem mod dig mål.  

Vælg blandt dine udfordringer: noget du gerne vil arbejde med. Brug dernæst god tid til at formulere et mål. Et mål som viser dig, hvordan du kan håndtere ufordringen. Et mål som peger i retning af det, du gerne have til at ske eller blive anderledes i dit liv.

  • Vælg en udfordring du vil arbejde med
  • Sæt et mål 
  • Vælg en eller flere kompetencer til at nå målet
  • Find dit næste skridt mod målet

3: Gør det! gå i gang med at tage næste skridt ▶

TPM redskabets sigte er, at du bruger den eller de kompetencer, du har valgt, til at tage dit næste skridt mod målet.

Desværre sker der ofte det, at man bestemmer sig for hvad det næste skridt mod målet skal være, og at man lover sig selv (eller andre) at tage det - men man får det så alligevel ikke gjort.

Som regel er det fordi næste skridt ikke er konkret nok eller ikke særligt motiverende, når det kommer til stykket.

Det er derfor vigtigt: 

  • At næste skridt er så konkret som muligt. Når du formulerer næste skridt så vær skarp på: Hvem er involveret i dit næste skridt? Hvad går det ud på? Hvornår helt præcist (f.eks. onsdag kl 14:30)? Hvor vil du tage det? TPM redskabet indholder en guide til at gøre dit næste skridt skarpt.
  • At næste skridt rent faktisk er motiverende for dig. TPM redskabet indholder en guide til at gøre det motiverende.

Det er bedre at bestemme sig for et lille skridt, man faktisk får taget - end et større skridt som man alligevel ikke får taget.

  • Nu skal du ud og gøre det! 
  • Brug den næste uge eller et par uger til at tage dit næste skridt mod målet.
  • Måske en gang, måske mange gange. Så er du godt på vej.

4: Tænk over hvordan du arbejder med redskabet ▶

TPR = TilværelsesPsykologiens Refleksionsredskab

Når du har haft mulighed for at tage dit næste skridt, kan du åbne TPR-redskabet. Det guider dig i at tænke over hvordan det er gået med at nå målet. Har du fået taget næste skridt? Er du kommet nærmere dit mål? Er der noget du skal ændre? Et nyt næste skridt? Et nyt mål? Bruge nogle andre kompetencer til at nå dit mål?  

  • Fik du taget dit næste skridt?
  • Skal du ændre noget ved mål, kompetencer, næste skridt
  • Skal du bruge redskaberne på en anden måde så de giver mere mening for dig?

Et systematisk forløb ▶

  • Find et godt tidspunkt hvor du kan arbejde med redskaberne (f.eks en gang om ugen). 
  • Åben TPM redskabet. Det guider dig igennem processen med at sætte mål og finde kompetencer der kan bruges til at tage næste skridt mod målet. 
  • Brug den næste uges tid til at gøre det: Få taget næste skridt så mange gange som du synes og har mulighed for
  • Næste gang du skal arbejde med redskaberne - f.eks. ugen efter - starter du med at åbne TPR redskabet. Det guider dig til at tænke over hvordan det er gået, og hvad du måske skal ændre på. Brug måske 10 minutter på det
  • Når du har brugt TPR-redskabet, så åbner du TPM redskabet. Brug de ting du har tænkt over ved hjælp at TPR redskabet når du nu går igang med at arbejde med TPM redskabet. Brug måske 20 minutter på det (eller mere hvis du har tid og lyst).
  • Måske skriver du det samme i TPM redskabet som sidst - eller måske er der en eller flere ting du har lyst til at ændre eller prøve. Men uanset om du skriver det samme eller noget nyt - så udfyld altid et komplet TPM redskab hver uge. Det hjælper dig til at huske hvad du vil gøre og til at holde dig på sporet. 
  • Det kan være at du bare vil arbejde med redskaberne en enkelt gang.
  • Det kan også være at vil arbejde mere systematisk med redskaberne over flere uger eller måneder (afhængig af din udfordring og dit mål).
  • Måske er der flere udfordringer og mål, du gerne vil arbejde med.