No. 16 2005 (Danish only)

Dette nummer er udgivet som bog af forlaget KLIM og kan derfor ikke downloades.

Bogen kan købes i boghandlen under følgende reference:

Tønnesvang, J & Bertelsen, P. (red.)(2006): Religiøsitet og selvpsykologi. Et bud på og diskussion af en teori om religiøsitetens personlige former. Århus. Klim.

Artiklens emne er religiøsitetens psykologik. Målet er at give et teoretisk bud på, hvorledes religiøse objekter (Gud, religiøse skikkelser mm.) kan fungere som selvobjekt og tilknytningsfigur, og hvorledes sådanne `Gudsfunktioner´ vil variere med det troende menneskes selvkonstellation og tilknytningsstil. Til støtte for artiklens argumentationer og påstande inddrages empiriske studier af religiøse tilknytningsfigurer (Gud eller religiøse skikkelser).

Target article
Jan Tønnesvang: Elementer i religiøsitetens psykologik - Sentimenter, selvobjektfunktionalitet og tilknytningsdimensioner

Commentaries
Jytte Bang: Det modne og det moderne.
Preben Bertelsen: Hvad sker der med selvets dannelse under troens herredømme?.
Svend Brinkmann: Selvets religion eller religionens selv?.
Niels Engelsted: Mere end en fis i en hornlygte
Per Granqvist: Attachment theory in relation to Allport's psychology by religion, and a review of Swedish attachment and religion research.
Benny Karpatschof: Den immanente religiøsitet og religiøsitetens andre sfærer.
Marie vejrup Nielsen: En teologisk kommentar.
Troels Nørager: Religionspsykologi og normativitet.
Erik Schultz: Om den religiøse natur
Jeppe Sinding: Elementer i religiøsitetens psykologik

Jan Tønnesvang: Replik til kommentarerne.