Arrangement

To fag, ét emne. Hvad er angst?

Hvem kan svare på spørgsmålet – filosoffen eller psykologen? Er angst et eksistentielt fænomen eller en psykisk sygdom? Eller måske både det ene og det andet?

Torsdag 13. december 2018,  kl. 17:30 - 21:30

Aarhus

Folkeuniversitetet region Midtjylland

Psykolog Silke Stjerneklar fra Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge deltager torsdag den 13. december 2018 i en debat med filosof og psykolog Saman Atter Motlagh arrangeret af Folkeuniversitetet.

Mindst 700.000 mennesker i Danmark lider af det, psykologien kalder ’patologisk angst’ på et tidspunkt i løbet af deres liv. For psykologien er det en lidelse, man kan diagnosticere, og som medfører faldende livskvalitet og nedsat evne til at varetage familie- og arbejdsmæssige forpligtelser. For filosofien er angst ikke en sygdom, men en grundtilstand, som siger os noget om, hvad det vil sige at være menneske. Denne aften sætter vi spot på fænomenet angst fra to vinkler, der komplimenterer og udfordrer hinanden. Få et indblik i, hvordan to forskellige fagligheder går til samme emne, når vi har inviteret en filosof og en psykolog til at give hvert sit bud på, hvad angst er.