Ny studieleder på Psykologisk Institut

”Jeg kunne godt tænke mig, at vi arbejder på at tænke anderledes og måske også mere kreativt på undervisningen og i den forbindelse forsøger at engagere de studerende i højere grad, end vi gør nu,” lyder Helle Spindlers ambitioner for fremtiden som ny studieleder på Psykologisk institut.

27.01.2014 | Tine Bagger Christiansen

Psykologisk Institut. Foto: AU Foto

På Psykologisk Institut er Helle Spindler netop tiltrådt som ny studieleder. Hun afløser tidligere studieleder Lars Larsen på posten, der har siddet i stillingen de sidste to år.

”Jeg stopper som studieleder efter to år på posten. Der er en stor arbejdsbyrde forbundet med at være studieleder, og hvis man også gerne vil undervise og forske kan det være svært at nå det hele”, siger lektor Lars Larsen og fortsætter:

”Det tager meget tid væk fra alle andre ting, så man kan prøve at indrette sig, så man bliver fritaget for undervisning, men jeg kan rigtigt godt lide at undervise. Det er bare svært at nå sin forskning samtidig med. Det er hele tiden et spørgsmål om at vælge mellem administration og forskning, og det er forskningen, jeg brænder for.

Lars Larsen bemærker derudover, at Helle skal passe på sig selv og enten vælge undervisningen fra eller i hvert fald være opmærksom på, at det ikke kommer til at fylde for meget, så hun ikke får for stort et arbejdspres:

”Der er en tendens til, at studielederne bliver mere inddraget i det strategiske arbejde, hvilket er spændende, men som også giver en del arbejde – her vil jeg gerne benytte lejligheden til at rose prodekan Peder Østergaard, som har været en god samarbejdspartner, mens jeg har været studieleder.

Den nye studieleder Helle Spindler er dog ikke bange for arbejdspresset som studieleder:

”Lars Larsen afgår som studieleder, fordi han gerne vil have mere tid til sin forskning, men her tænker jeg, at nogle af mine projekter godt kan vente, og så må jeg bruge den tid, jeg har til forskning til at bygge nogle ting op, indsamle data og så videre i forhold til det projekt, jeg gerne vil arbejde videre med om traumatiserede personer.”

Hun regner med at samle op på forskningen, når tiden som studieleder er ovre:

 ”Jeg kan jo se, at de tidligere studieledere – både Preben Bertelsen og Michael Tastum – har kunnet lave indledende øvelser til den forskning, de så har ført videre, efter deres tid som studieleder, så det regner jeg også med, jeg kan,” fortæller hun. 

Helle Spindlers ambitioner som studieleder
”Jeg vil gerne arbejde for, at det bliver godt for de studerende og spændende for underviserne fremover at være på instituttet, så det er dér, mit fokus vil ligge. Her tænker jeg blandt andet pædagogik, vejledning og undervisning” fortæller Helle Spindler og fortsætter:

”Vi står over for nogle udfordringer, blandt andet økonomiske, som vi gerne ville have været foruden, men hvis vi tænker innovativt og kreativt, så er der måske mulighed for, at vi kan udvikle os fremover. Måske er der ligefrem mulighed for at lave et bedre produkt: Et studie, der er så godt som muligt og med tilfredse studerende og undervisere.”

Helle Spindler giver desuden udtryk for, at hun vil arbejde på, at man begynder at tænke anderledes og måske også mere kreativt på undervisningen og i den forbindelse forsøger at engagere de studerende i højere grad, end det er tilfældet nu:

”Jeg har ikke en konkret løsning lige nu, men det vil have mit fokus, når det kan lade sig gøre,” bemærker Helle Spindler.

Gode råd og erfaringer gives videre
Tidligere studieleder Lars Larsen vil gerne give Helle Spindler nogle gode råd med på vejen:

”Helle Spindler skal folde ørerne godt ud i forhold til medarbejdere og studerende – især i forhold til de studerende og høre efter, hvad de har at sige. En åben dialog med dem er vigtig – de har rigtig mange gode ideer. En åben dialog med studievejlederne er også vigtig – sørg for at inddrage dem - også i forhold til kommende studieordningsændringer. Så skal hun fokusere på at få driften til at køre før alt andet og agere smidigt og prøve at lade være med at indføre flere regler og restriktioner end dem, der allerede kommer ovenfra”, siger Lars Larsen og slutter:

”Helle er dygtig og har siddet i studienævnet i længere tid, så det bliver nemmere for hende, end det var for mig at komme ind i arbejdet. Jeg er glad for, at hun har valgt at sige ja, tak. Det er et spændende, men også hårdt job, og det er dejligt, der kommer friske kræfter til”.

Navne