Til lykke til årets underviser: Thomas Jønsson

Thomas Jønsson fra Psykologisk Institut, Aarhus BSS, får prisen som årets underviser. Prisen gives blandt andet med baggrund i stor nærhed, engagement og faglighed i undervisningen. De studerende beskriver ham som en underviser med et ” overmenneskeligt engagement og en sjælden dedikation”.

22.06.2015 | Tine Bagger Christiansen

Thomas Jønsson. Foto: AU Foto

Thomas Jønsson er lektor i arbejds- og organisationspsykologi og er involveret i undervisningen og tilrettelæggelsen heraf på såvel bachelor, kandidat, ph.d. ved Psykologisk Institut samt på den fleksible masteruddannelse i offentlig ledelse. Thomas Jønsson får prisen med følgende begrundelse:

En faglig og personlig inspirator
Bedømmelsesudvalget er begejstrede for Thomas’ aktiverende undervisning og blandt andet cases og workshopelementer, ligesom udvalget også sætter pris på Thomas’ måde at arbejde med de studerendes feedback på i fag-udviklingen. Han er således til stor inspiration for såvel studerende som kollegaer på såvel det faglige, som på det personlige plan.

Thomas er glad og beæret og fortæller om prisen og sin undervisning:

”Det er jo sjovt med en pris som årets underviser, fordi det ikke er noget, jeg har været motiveret i at opnå. Jeg synes generelt godt om at undervise, når jeg har de fornødne ressourcer til at gøre det, jeg vil og jeg kan mærke, at de studerende er ’med’ og engagerede. Når relationen mellem underviser og studerende lykkedes, er det en ren fornøjelse.

Jeg har desuden været heldig at lande i en faggruppe helt fra starten som ph.d.-studerende, hvor faggruppeformanden, professor (nu emeritus) Hans Jeppe Jeppesen havde den indstilling, at vi skulle være åbne overfor nye måder at gøre tingene på, eksperimentere og frit reflektere og evaluere over, hvad der virker og ikke virker, og hvordan det kunne gøres bedre. Der var også et godt samarbejde om tingene. Sådan et klima har været guld værd for mig at udvikle mig i. Jeg har begået masser af fejl og mange ting har været nødvendige at rette op på, og det har der været plads til, så længe jeg har brugt det konstruktivt.”

Thomas synes, det er centralt at bibeholde og styrke autonomien og friheden til at eksperimentere med innovationer som underviser:

”Det giver en indre motivation og et engagement i arbejdet, som jeg oplever, gør undervisningen markant bedre – og sjovere. Det er en udfordring at være kreativ og levere kvalitet i et system, der bliver mere og mere presset og hvor ’pølsefabriks’-metaforen bliver stadig mere sigende.”

Gode råd og erfaringer til andre undervisere
”Det bedste råd, jeg synes, jeg kan give, er nok meget i universitetets ånd; vær kritisk. Slip ikke autonomien og friheden ved at deponere den hos pædagogiske guruer eller eksperter såvel som pædagogiske ledelser.

Jeg synes, man skal suge al den inspiration til sig man kan, men i sidste ende skal det være ens eget oplyste valg, hvad man gør, således at man bruger teknikkerne og ikke at ”teknikkerne bruger en”. På den måde kan man både få fag og sig selv med i undervisningen. En anden ting: Lyt til de studerende, og lad dig inspirere (men slip ikke autonomien). Jeg har fået meget ud af uformelle ’interviews’ med fx studentermedhjælpere eller snak i pauserne med studerende. Det er langt mere undervisningsudviklende end evalueringerne. Evalueringerne kan give et hint om, hvorvidt man er, hvor man vil være osv. Så jeg har fundet disse meget brugbare som temperatur-indikator.”

Prisoverrækkelsen fandt sted ved Fakultetsfesten ved Aarhus BSS, fredag den 19. juni.

Med prisen følger et diplom og et beløb på kr. 50.000.

Navne