UIC Seminar: Centraliteten af positive og negative begivenheder

Et indblik i hvordan, vi husker de vigtige ting.

Onsdag 2. marts 2016,  kl. 15:00 - 17:00

Sted

Konferencesal 2, 1653-018, Internationalt Center, Høegh-Guldbergsgade 4, 8000 Aarhus C

Alejandra Zaragosa Scherman, Postdoc ved Institut for Psykologi, Aarhus BSS holder tale i den insternationale klub på universitetet næste uge:

Her er Alejandras egen beskrivelse af seminaret:

"Hvad er de vigtigste begivenheder i dit liv, som definerer dig som person? Hvad er de vigtigste begivenheder, som du snakker om, når du fortæller din livshistorie? Er disse begivenheder positive eller negative? Inden for den videnskabelige litteratur om selvbiografisk hukommelse kaldes de vigtigste begivenheder i dit liv for centrale livsbegivenheder. Disse begivenheder udgør de vigtigste minder, som hjælper dig med at skabe din egen identitet og livshistorie.

I en tværkulturel undersøgelse med deltagere fra Mexico, Grønland, Kina og Danmark fandt jeg og mine kolleger ud af, at der er noget sandt ved Leo Tolstojs betragtning om at »Alle lykkelige familier ligner hinanden; men den ulykkelige familie er altid på sin egen måde ulykkelig.« idet centraliteten af positive livsbegivenheder var ens i de forskellige kulturer, mens centraliteten af de negative begivenheder var forskellig. Undersøgelsen viste også, at på tværs af deltagergrupper blev positive livsbegivenheder også angivet som mere centrale for ens identitet end negative begivenheder."

Alejandra vil uddybe disse indblik i, hvordan kulturer på een gang er ens og forskellige, når det drejer sig om, hvordan vi definerer vores liv.